TivoliVredenburg
- Klassiek
- TivoliVredenburg
TivoliVredenburg is het muziekgebouw aan de Vredenburgkade in Utrecht, ontstaan uit een fusie van Muziekcentrum Vredenburg en Tivoli Oudegracht. De opening was in 2014. Het is gebouwd op de plek van het voormalige Muziekcentrum Vredenburg, dat op de Symfoniezaal na gesloopt is. TivoliVredenburg is de thuisbasis van ons AVOTROS Vrijdagconcert en zal op 4 februari aansluiten bij de themaweek Booster Klassiek. Bekijk het programma:
Programma vrijdag 4 februari
07:00 - 09:00 - Gastcurator in de studio
Sterre Konijn
Live muziek van Sterre Konijn (zang), Raphaela Danksagmüller (duduk) en Christiaan Verbeek (piano).
10:35 - 10:55 - Teun & Teun
Programma:
Jean Baptiste Loeillet de Gant - Sonata III in G-groot, uit ‘XII Sonates à und Flute & Basse Continue’
13:10 - 13:30 - Tobias Borsboom
Programma:
- Godowsky - uit Java Suite: Javaanse dans & In de Kraton
- Schubert - Moments Musicaux: deel 1 in C
17:30 - 17:50 - Dudok Quartet
Programma:
- Sweelinck - Psalm 90 (bew. Dudok)
- Bacewicz - uit strijkkwartet nr. 4, deel 2 Andante
- Tsjaikovski - uit strijkkwartet nr. 3, deel 2 Allegretto vivo e scherzando
19:00 - 22:30 - Händel oordeelt over Salomon
Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v. Peter Dijkstra
Shira Patchornik, sopraan (Solomon’s Queen, Second harlot)
Marie Lys, sopraan (Queen of Sheba, First harlot)
Maarten Engeltjes, countertenor (Solomon)
Fabio Trümpy, tenor (Zadok, Attendant)
Ashley Riches, bas (A Levite)
Händel - Solomon
Volledig blokkenschema Booster Klassiek
Blokkenschema Booster Klassiek
foto: tivolivredenburg.nl
Achterzijde concertzaal Tivoli en zicht op park Tivoli
2014 and back
In 2014 kwamen Vredenburg en Tivoli bij elkaar, maar hun geschiedenis is al veel langer vervlochten.
In 1823 opende een openbare tuin aan de Kruisstraat: Tivoli. Hier werden openluchtconcerten gegeven en in 1871 opende in de tuin concertgebouw Tivoli. Na tachtig jaar verkeerde het gebouw in slechte staat. In 1955 werd het gesloopt en opende op het Lepelenburg een tijdelijke houten concertzaal - tussen en óm de bomen. Ondertussen was besloten dat op het Vredenburg een nieuw concertgebouw zou worden gebouwd, ontworpen door Herman Hertzberger. In 1977 werd de eerste paal geslagen.
Maak 't of kraak 't
Na de verhuizing naar Muziekcentrum Vredenburg werd concertgebouw Tivoli gekraakt: Komité Tivoli Tijdelijk organiseerde er popconcerten. Maar al snel werd in Tivoli brand gesticht. Het gebouw brandde op 7 maart 1979 tot aan de grond af. Tivoli Tijdelijk vond een nieuw onderkomen in het voormalige N.V. Huis aan de Oudegracht. Na woelige begindagen gaf de Gemeente zich gewonnen: vanaf 1982 werd het nieuwe, officiële Tivoli een legaal poppodium. Tivoli aan de Oudegracht werd de thuisbasis voor concerten en dansavonden en hoofdkwartier voor festivals als Le Guess Who? en Summer Darkness.
Na een aantal proefconcerten opende Muziekcentrum Vredenburg officieel op 26 januari 1979. Prinses Beatrix en Prins Claus waren aanwezig bij de feestelijke openingstiendaagse. Naast talloze klassieke concerten heeft Vredenburg sinds dag één ook jazz, pop en wereldmuziek geprogrammeerd. Zo stonden The Rolling Stones ook op het podium van de Grote Zaal.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Muziekpaleis
In 2004 kwam Gemeente Utrecht met plannen voor de bouw van een nieuw 'Muziekpaleis' waarin poppodium Tivoli, Muziekcentrum Vredenburg en jazzpodium SJU op zouden gaan. In 2007 sloot Muziekcentrum Vredenburg, zodat er deels gesloopt en gebouwd kon worden. De concerten werden voortgezet in Vredenburg Leidsche Rijn, bijgenaamd de 'Rode Doos'.
foto: ANP / KIPPA REMKO DE WAAL
De Grote Zaal.
Op 21 juni 2014 opende koning Willem-Alexander het nieuwe TivoliVredenburg. De volgens velen onmisbare Grote Zaal was bewaard gebleven. Vijf verschillende architectenbureaus hebben aan TivoliVredenburg bijgedragen: elke zaal heeft een eigen functie en karakter gekregen. Alle genres zijn bij elkaar gekomen onder één dak, in zes zalen en de vele ruimtes daartussen. In 2015 was de miljoenste bezoeker al binnen!
In en om TivoliVredenburg werd stevig doorgebouwd. In 2016 stroomde het water door de singel, langs café Het Gegeven Paard en het nieuwe restaurant Danel. In de eerste jaren volgden duizenden evenementen, een heleboel festivals en talloze hoogtepunten - denk aan Pieces of Tomorrow, onze concertseries en nog heel veel meer.
foto: Michiel Ton / TivoliVredenburg
Tivoli: i lov it.
Funfact
Het gebouw is ontworpen als een verticale stad, waarbij de verschillende concertruimtes hun eigen identiteit hebben en verbonden worden door looproutes en pleinen. De voor- en achtergevel zijn grotendeels in glas uitgevoerd, waarbij verschillende zalen voor een deel uit het gebouw steken, de zijgevel is uitgevoerd als een soort noppenstructuur met hier en daar ronde ramen. Met zijn opzet van vijf geheel verschillende zalen over negen verdiepingen is het gebouw uniek in de wereld. Het ontwerp van het gebouw is verzorgd door het architectenbureau van Herman Hertzberger en Patrick Fransen; de nieuwe zalen zijn elk door een andere architect ontworpen.
Een overzicht van de verschillende zalen:
Grote Zaal
De Grote Zaal is de Symfoniezaal van het voormalige Muziekcentrum Vredenburg en vrijwel het enig overgebleven deel van dit gebouw. De zaal is gerenoveerd en er zijn kleine aanpassingen gedaan. De verbouwing is ontworpen door Architectuurstudio HH van Herman Hertzberger, de oorspronkelijke architect van deze zaal. Dit is de zaal waar je kunt genieten van het AVROTROS Vrijdagconcert.
Ronda
De Ronda is de popzaal van het complex, met een capaciteit van 2000 bezoekers. De zaal is halfrond gebouwd, met een balkon dat vanaf de zijkanten, via de achterkant over de gehele lengte van de zaal loopt. Hierdoor staat de bezoeker vanuit alle kanten relatief dicht op het podium. Door het toepassen van speciale wandbekleding heeft de zaal een zeer droge akoestiek, wat het geschikt maakt voor de hoge geluidsvolumes van popmuziek. De zaal is ontworpen door Jo Coenen.
Pandora
Pandora is een zogenaamde cross-overzaal, geschikt voor velerlei soorten muziek en andere activiteiten. De voornaamste programmering bestaat uit dance. De zaal heeft een donkere uitstraling met een droge akoestiek en heeft twee balkons en een verhoging met ronde ramen, waardoor men over de stad uitkijkt. Onder de zaal bevindt zich een ruime, lichte foyer met een bar en rookruimte. De zaal heeft een capaciteit van 700 bezoekers en is ontworpen door NL Architects.
Cloud Nine
De zaal Cloud Nine is ontworpen met de gedachte van een jazzzaal, maar wordt in de praktijk multifunctioneel ingezet. De zaal bestaat uit drie delen: een concertzaal voor 400 bezoekers, een cafégedeelte voor 175 bezoekers en een sessieruimte voor 40 bezoekers. Het cafégedeelte, genaamd Club Nine, zou oorspronkelijk een jazzcafé worden dat 24 uur per dag geopend zou zijn. De vloer en het podium zijn in hout uitgevoerd. De zaal is ontworpen door Thijs Asselbergs.
Hertz
De Hertz is uitgevoerd als zaal voor kamermuziek. De zaal is half ovaal met twee balkons, heeft 543 vaste stoelen en is grotendeels uitgevoerd in kersenhout. Achter het podium bevindt zich een groot raam, waardoor men uitkijkt over Utrecht. Bij het ontwerp van de zaal is veel aandacht besteed aan de galm, die het geschikt maakt voor klassieke muziek en (semi)akoestische popmuziek. Boven op de stoelen is op hoofdhoogte nog een extra stukje hout gemaakt om de akoestische beleving te verbeteren. Met verschuifbare gordijnen langs de wanden kan de akoestiek eventueel nog aangepast worden. De zaal is ontworpen door Architectuurstudio HH van Herman Hertzberger en Patrick Fransen. De Hertz is de zaal van waaruit wij 4 februari de miniconcerten zullen uitzenden van onze themaweek Booster Klassiek.
Bronnen: tivolivredenburg.nl & Wikipedia