Remy van Kesteren: 'Goed dat Ronnie Flex dit aankaart, moreel niet oké'
- Klassiek
- Remy van Kesteren: 'Goed dat Ronnie Flex dit aankaart, moreel niet oké'
Rapper Ronnie Flex is de afgelopen weken veel in het nieuws omdat hij overhoop ligt met platenmaatschappij Top Notch. Hij heeft de afgelopen jaren bijna geen geld verdiend met muziek, vertelde hij bij Humberto. "Goed dat hij dit aankaart", zegt harpist Remy van Kesteren bij Klassiek Inside. "Want ik vind het moreel niet oké om zo'n contract voor te leggen aan iemand die zo jong en onervaren is."
92 procent van de opbrengsten van Ronnie's muziek ging naar de platenmaatschappij en slechts 8 procent naar hem. De heren van Klassiek Inside vroegen zich af: hoe zit dit bij andere artiesten?
Luister de podcast hieronder.
#29 - Matthäus-pollen en platenbazen (S02) - Klassiek Inside
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Meer kosten dan opbrengsten
Harpist Remy van Kesteren heeft op Spotify aardig wat streams. Maar financieel is dat niet echt lucratief, vertelt hij. "Tenminste, in mijn geval niet. Ik heb sinds ik mijn eigen muziek maak en actief ben op Spotify 12 miljoen streams. Dat zijn serieus veel mensen en dat is vet." Maar het levert niet veel op, vertelt hij. Een miljoen streams levert volgens hem zo'n 3.000 tot 4.000 euro op. "Dus dat kun je zelf uitrekenen. Dat is natuurlijk niet het enige platform. Je hebt ook andere streamingsdiensten", zegt hij. "Maar als je berekent dat een gemiddelde plaat toch al snel tussen de 15.000 en 25.000 euro kost om het te maken, dan begrijp je dat daar uiteindelijk meer geld in gaat dan dat eruit komt."
Van Kesteren vertelt dat hij zelf geen vast contract heeft bij een platenmaatschappij en zijn muziek vaak zelf produceert. Pas wanneer het af is, legt hij het bij een platenmaatschappij neer. Maar toen hij een plaat maakte voor het grote muziekconcern Universal werkte dat iets anders. "Zij waren voor de plaat gemaakt was al betrokken", zegt hij. Die laatste situatie geldt ook voor Ronnie Flex en Top Notch.
Een platenmaatschappij als bank
"Een plaat maken is heel duur. En vroeger was dat nog veel duurder", vertelt Van Kesteren. "Nu kun je in je eigen huis al van alles opnemen. Vroeger kon dat alleen in een peperdure studio. Dus dan had je het al gauw over 100.000 gulden in die tijd", zegt hij. "Van oudsher had je dan een platenmaatschappij nodig als een soort van bank. Die dan zegt: we gaan dat betalen voor jou." Daarnaast is een platenmaatschappij ook verantwoordelijk voor de marketing legt Van Kesteren uit.
Complexe materie
Toen de heren van Klassiek Inside naar de precieze kosten- en opbrengstenverdeling vroegen, antwoordde Van Kesteren: "Ik ben ook geen expert. Ik ben ook maar gewoon een muzikant. En dat is meteen ook waarom het bij Ronnie Flex misgaat en bij veel andere muzikanten", vertelt hij. Volgens Van Kesteren is het complexe materie.
"Het is een groot spel. Je hebt echt juristen nodig voor je over je contract gaat onderhandelen. Dat wil ik artiesten echt op het hart drukken: doe dat!", zegt Van Kesteren. "Het kost geld maar het is het altijd waard. Al is het maar om Ronnies situatie te voorkomen."
Blind van enthousiasme
Van Kesteren legt uit dat jonge of beginnende artiesten vaak zo enthousiast zijn als een groot label ze benadert, dat het gevaar is dat ze te snel tekenen. Zeker bij een groot label als Top Notch. Hij heeft dat zelf ook ervaren met Universal. "Ik dacht: wauw, jeetje! Daar wil je natuurlijk op verschijnen. Dus als artiest denk je: waar kan ik tekenen? En teken je bijna blind", zegt hij. "Gelukkig had ik mensen om mij heen die zeiden: lees het even goed", vertelt hij.
"Vervolgens ga je gewoon het spel in", vertelt hij. Volgens Van Kesteren moet je nooit akkoord gaan met het eerste voorstel. "Ze gaan er al vanuit dat je daar niet mee akkoord gaat. Dus dat zal nooit zo gunstig zijn."
Podcast Klassiek Inside
Pianist Jacobus den Herder en presentator Niels Heithuis bespreken de actualiteiten uit de klassieke muziekwereld.
Met: nieuwe cd’s, de recensierubriek 'Herkent u zich hierin?’ en de Tourartiest.
Luister alle muziek uit de podcast hier.
Gerelateerde podcast
Klassiek Inside
Gerelateerd
Klassiek Inside
'Het weren van Joodse artiesten, onder welke smoes dan ook, is antisemitisme'
Klassiek Inside
Na onderzoek detectivebureau nu scherper beleid Conservatorium Utrecht
Klassiek Inside
Micha Hamel: 'Ik maak alleen nog maar avondvullende stukken'
Klassiek Inside