Waarom bariton Thomas Oliemans grote groepen vermijdt
- Klassiek
- Waarom bariton Thomas Oliemans grote groepen vermijdt
Bariton Thomas Oliemans is een drukbezet man op dit moment. Hij staat op de planken als Papageno in Die Zauberflöte bij het Nationale Opera en repeteert ondertussen met het Philharmonisch Orkest. En toen werd hij last minute ook nog gevraagd in te vallen bij het Concertgebouworkest voor een collega die ziek was geworden. Zelf neemt Oliemans verschillende maatregelen om te voorkomen dat hij uitvalt, zo vertelde hij in de podcast Klassiek Inside.
#15 - Culturele hygiëne (S02) - Klassiek Inside
Meer invallers
Naast Oliemans viel ook dirigent Pierre Bleus in bij het Concergebouworkest. Oliemans kende hem vooraf niet. "Maar het is een geweldig prettig musicus en mens. Het was ontzettend fijn om met hem samen dat avontuur aan te gaan", vertelt hij.
In deze tijd van het jaar, komt het vaker voor dat mensen uitvallen doordat ze geen stem meer hebben of ziek worden. Om te voorkomen dat Oliemans zelf uitvalt, ziet hij in deze periode geen grote groepen mensen. Hij vertelt dat er na concerten of repetities wel eens etentjes zijn of dat mensen het café in gaan. "Maar dat sla ik nu allemaal over", vertelt hij. In grote groepen moet je luider praten en dat is volgens Oliemans slecht voor zijn stem. Daarnaast is de kans op besmetting van corona, verkoudheid of griep groter.
Alle seinen op groen
Toen Oeliemans gebeld werd, twijfelde hij even, maar dat duurde niet lang. "Het was wel even een paar minuten nadenken: wacht even, het past allemaal precies qua logistiek, maar voel ik me er klaar voor? Voel ik me goed genoeg voorbereid voor morgen?", zegt hij. "Qua akoestiek is het natuurlijk een van de beste ter wereld en qua orkest kun je ook met bijna geen beter orkest werken", vindt Oliemans. "Dus al die seinen stonden al op groen. Maar dan is het ook wel zo: kan ik daar recht aan doen? Ben ik genoeg in vorm? Heb ik genoeg over dat stuk te vertellen voor mezelf om dat daar te doen?"
Weinig zenuwen
Ondanks de last minute aanvraag, voelde Oliemans weinig zenuwen. "Ik houd ontzettend van deze cyclus, van dit muziekstuk", zegt hij. Oliemans nam het stuk eerder al op en speelde het een aantal jaar geleden ook met het Nederlands Philharmonisch Orkest.
"Die kans om dat te kunnen en te mogen doen, als ik het daar niet voor doe, waar doe ik het dan voor?", zegt Oliemans. "Dus dan ga ik me daar niet heel erg zenuwachtig over zitten maken. Het is dan echt de inschatting, voel ik me er tegen opgewassen, en voel ik me er klaar voor. Dan gaan we het ook gewoon zo mooi mogelijk doen."
Podcast Klassiek Inside
Pianist Jacobus den Herder en presentator Niels Heithuis bespreken de actualiteiten uit de klassieke muziekwereld.
Met: nieuwe cd’s, de recensierubriek 'Herkent u zich hierin?’ en de Tourartiest.
Luister alle muziek uit de podcast hier.
Gerelateerde podcast
Klassiek Inside
Gerelateerd
Klassiek Inside
Micha Hamel: 'Ik maak alleen nog maar avondvullende stukken'
Klassiek Inside
'Het weren van Joodse artiesten, onder welke smoes dan ook, is antisemitisme'
Klassiek Inside
Waar zijn de Nederlandse saxofonisten gebleven? Maar één student gestart op conservatorium
Klassiek Inside