Hildur Guđnadóttir scoort horrorsequel '28 Years Later Part II: The Bone Temple'
- Klassiek
- Hildur Guđnadóttir scoort horrorsequel '28 Years Later Part II: The Bone Temple'
Hildur Guđnadóttir (Joker, Chernobyl) gaat de horrorsequel 28 Years Later Part II: The Bone Temple scoren. De film zal naar verwachting eind 2025 of 2026 worden uitgebracht.
Waar gaat 28 Years Later Part II: The Bone Temple over?
Details over het plot van de film zijn nog onbekend. Maar gezien de titel lijkt het erop dat we met een of andere sekte of cult te maken krijgen, rondom het virus dat centraal staat.
Het tweede deel van een geplande trilogie - 28 Years Later Part II: The Bone Temple - wordt geregisseerd door Nia DaCosta (The Marvels, Candyman) en geschreven door Alex Garland (Ex Machina, Civil War) en Danny Boyle (Slumdog Millionaire, Trainspotting). Boyle maakte ook het script en deed de regie voor de originele film 28 Days Later uit 2002 (met muziek van John Murphy). Het eerste deel van de trilogie (28 Years Later) komt juni 2025 in de bioscoop (zie trailer hieronder). Er zijn nog geen castingaankondigingen gedaan, maar er wordt aangenomen dat Cillian Murphy zijn rol van Jim uit de originele film in beide nieuwe delen zal oppakken. 28 Years Later Part II: The Bone Temple zal naar verwachting eind 2025 of 2026 worden uitgebracht door Sony Pictures.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Welke muziek hoor je in 28 Years Later Part II: The Bone Temple?
Hildur Guđnadóttir (Joker, Chernobyl, A Haunting in Venice, Women Talking, Tar, Sicario: Day of the Soldado) gaat de horrorsequel 28 Years Later Part II: The Bone Temple scoren. Guđnadóttir werkt ook samen met Nia DaCosta aan het aankomende biografische drama Hedda, dat onlangs is voltooid. Er is verder nog niks bekend gemaakt over een eventuele score en/of soundtrack van de film.
De stijl van Hildur Guðnadóttir
Misschien lees je haar naam voor het eerst: Hildur Guðnadóttir. Maar deze IJslandse componist is bezig aan een grote opmars. Voor haar muziek bij de miniserie Chernobyl (2019) won ze een Emmy en ze won een Golden Globe én een Oscar voor haar muziek voor de film Joker (2019). Ze componeert al bijna twintig jaar in de filmwereld - en wel op een heel bijzondere manier.
Wie is Hildur Guðnadóttir?
Een artiest die zich onttrekt aan classificaties en de traditionele grenzen negeert, dat is de IJslandse cellist, zangeres en componist Hildur Guðnadóttir. Guðnadóttir heeft een unieke plek in de hedendaagse muziekscene verdiend dankzij haar veelzijdigheid en originaliteit.
Hildur Guðnadóttir werd geboren in Reykjavík in 1982, groeide op in een muzikaal gezin en begon op vijfjarige leeftijd cello te spelen. Ze studeerde aan de Reykjavík Music Academy en ging daarna compositie en nieuwe media studeren aan de Iceland Academy of the Arts en de Universität der Künste in Berlijn.
En in Berlijn is zij blijven hangen. Guðnadóttir daar nu. Ze is de eerste vrouwelijke componist ooit die in hetzelfde seizoen zowel de Academy Award, een Golden Globe en de BAFTA Award heeft gewonnen. Ze heeft ook een nieuw record gevestigd voor het hoogste aantal prijzen dat ooit in één seizoen door een vrouwelijke componist is ontvangen.
Ze schreef muziek voor onder andere het Iceland Symphony Orchestra, het Nationaal Theater van IJsland, Tate Modern, het British Film Institute, de Koninklijke Zweedse Opera, het Nationaal Theater van Göteborg en de BBC Proms. Ze heeft ook opgetreden en opgenomen met artiesten als Hauschka, Jóhann Jóhannsson, Nico Muhly, Ryuichi Sakamoto, Valgeir Sigurdsson, Skúli Sverrisson en David Sylvian, hetzij als zangeres, hetzij als cellist of op een van de minder traditionele instrumenten die ze zich eigen heeft gemaakt, zoals de Halldorophone (een elektro-akoestisch strijkinstrument) of de Ómar (een zessnarige elektroakoestische cello/viola da gamba).
Haar vier veelgeprezen avant-garde soloalbums – Mount A (2006), Without Sinking (2009), Leyfðu Ljósinu (2012) en Saman (2014) – zijn verkrijgbaar onder Deutsche Grammophon (DG), net als haar elf minuten durende single Iridescence. Haar eerdere discografie bevat daarnaast soundtrackalbums voor onder andere Sicario: Day of the Soldado, Mary Magdalene (met Jóhannsson) en de IJslandse tv-serie Trapped.
Guðnadóttir werd genomineerd voor de Nordic Council Music Prize als Composer of the Year in 2014 en voor de WSA's Discovery of the Year Award in 2018. Ze won Best Original Score bij de Asia Pacific Screen Awards in 2018 (voor Mary Magdalene, gedeeld met Jóhannsson) en Best Score op het Beijing International Film Festival in 2018 voor Journey's End. In 2019, vlak voordat ze haar Emmy en WSA awards ontving, werd ze lid van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences.
Guðnadóttir tekende in oktober 2019 een exclusief contract met DG en een nieuwe single, Fólk fær andlit (People Get Faces), werd in januari 2020 uitgebracht door DG. Deze muziek is gebasseerd op de internationale vluchtelingencrisis en bevat vocalen van de componist zelf. Het album Chernobyl van Guðnadóttir kwam uit in augustus 2019 en Hildur had eerder ook al samengewerkt met het Yellow Label aan opnames met de overleden Jóhann Jóhannsson en aan het schrijven en opnemen van een nummer voor het album Bach Reworks van pianist Víkingur Ólafsson.
Guðnadóttirs baanbrekende score voor de HBO-serie Chernobyl won in september 2019 een Emmy, wat ertoe leidde dat ze een maand later werd uitgeroepen tot Television Composer of the Year bij de World Soundtrack Awards van 2019 en won vervolgens de Grammy voor Best Score Soundtrack for Visual Media, waarmee Guðnadóttir de eerste vrouw ooit is die de overwinning in die categorie behaalde.
Daarna schreef de componist nog meer geschiedenis met haar soundtrack voor Todd Phillips' duistere psychologische thriller Joker (een 'onorthodox celloconcert', The Guardian) toen ze de eerste vrouwelijke winnaar werd van de Golden Globe Award voor Beste Originele Score (Film) sinds de introductie van de categorie in 1947. Na ook de Critics' Choice, Hollywood Critics Association en BAFTA awards voor Beste Score te hebben gewonnen, bezorgde de Joker-soundtrack Guðnadóttir haar eerste Academy Award, voor Beste Originele Score, en in maart 2021 haar tweede Grammy voor Beste Score Soundtrack voor Visuele Media.
Guðnadóttirs The Fact of the Matter heeft haar wereldpremière gehad bij de BBC Proms, uitgevoerd door de BBC Singers, BBC Symphony Orchestra en Dalia Stasevska (juli 2022). Haar muziek was ook te horen op de allereerste Gaming Prom (augustus 2022), waarvan het programma de Europese concertpremière omvatte van selecties uit de baanbrekende soundtrack van Battlefield 2042, geschreven in samenwerking met Sam Slater.
Guðnadóttirs schreef ook voor de film TÁR uit 2022. Geregisseerd door de voor een Oscar genomineerde Todd Field (In the Bedroom, Little Children) en met Cate Blanchett in de hoofdrol, vertelt TÁR het verhaal van een (fictieve) vrouwelijke dirigent op het hoogtepunt van haar carrière.
Bron: deutschegrammophon.com
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het laatste soundtracknieuws
Van nieuwe projecten van Hans Zimmer tot aan re-releases van prachtige filmmuziek. Een overzicht van het laatste nieuws.