Filmmuziek

Componist Alan Silvestri benaderd om de film 'Play Dirty' van muziek te voorzien

foto: EPA/Allison Dinner
  1. Klassiekchevron right
  2. Componist Alan Silvestri benaderd om de film 'Play Dirty' van muziek te voorzien

Play Dirty is een nog te verschijnen Amerikaanse misdaadthriller, geregisseerd door Shane Black en gebaseerd op de eerste Parker-roman, The Hunter. Het is alweer de derde keer dat een Parker-roman wordt verfilmd na Point Blank (1967) en Payback (1999).

Waar gaat Play Dirty over?

Play Dirty is geregisseerd door Shane Black (Iron Man 3, Kiss Kiss Bang Bang) en heeft in de hoofdrol Mark Wahlberg, LaKeith Stanfield, Rosa Salazar, Tony Shalhoub, Nat Wolff, Dermot Mulroney, Keegan-Michael Key, Chukwudi Iwuji en Thomas Jane. De film is gebaseerd op de Parker-romans van Donald E. Westlake en draait om een ​​professionele dief die – nadat hij is bedrogen en voor dood achtergelaten – ziet dat zijn jacht op wraak een kans met zich meebrengt op de grootste overval uit zijn carrière.

Play Dirty bevindt zich momenteel in de postproductie en zal naar verwachting later dit jaar worden uitgebracht door Amazon MGM Studios.

Welke muziek hoor je in Play Dirty?

Alan Silvestri (Back to the Future, Forrest Gump, Avengers: Endgame, Predator, Who Framed Roger Rabbit, Cast Away, The Polar Express) is gevraagd om de misdaadthriller Play Dirty van muziek te voorzien. De film is zoals gezegd geregisseerd door Shane Black. Silvestri scoorde eerder al The Long Kiss Goodbye van Black.

Silvestri gaat dit jaar ook Marvel’s Avengers: Doomsday & Secret Wars (in 2026 en 2027 verwacht) van muziek voorzien.

Wie is Alan Silvestri?

Alan Anthony Silvestri is een Amerikaanse componist, dirigent en muziekproducent van film- en televisiescores. Hij is sinds 1984 verbonden met regisseur Robert Zemeckis en componeerde muziek voor bijna al zijn speelfilms, waaronder de filmreeks Back to the Future, Who Framed Roger Rabbit, Death Becomes Her, Forrest Gump, Contact, What Lies Beneath, Cast Away, The Polar Express, Beowulf, Flight en The Walk. Silvestri scoorde uiteraard ook vele andere kaskrakers, denk aan Predator, The Abyss, Father of the Bride, The Bodyguard, Eraser, The Parent Trap, Stuart Little, The Mummy Returns, Van Helsing, The Wild, Night at the Museum-trilogie, G.I. Joe: The Rise of Cobra, The A-Team, The Croods, Ready Player One en The Avengers-films (Marvel).

Hij is tweemaal genomineerd voor een Academy Award en een Golden Globe Award, en heeft drie keer een Saturn Award en twee keer een Primetime Emmy Award ontvangen.

Silvestri werd geboren op 26 maart 1950. Zijn grootouders emigreerden in 1909 vanuit de Italiaanse stad Castell'Alfero en vestigden zich in Teaneck, New Jersey. Hij groeide op in Teaneck en studeerde in 1968 af aan de Teaneck High School. Hij studeerde twee jaar aan het Berklee College of Music en was in 1966 korte tijd drummer bij de uit Teaneck afkomstige rockband The Wildcats.

Silvestri verhuisde in 1970 naar Los Angeles. "Ik kwam in 1970 blut naar Hollywood... Ik had niet eens doelen of plannen. Ik kon niet eens naar de film. En ik wist niets van componisten of componeren," aldus Silvestri. In 1972 vroeg de producer van de low-budget actiefilm The Doberman Gang hem om de film te scoren. Silvestri had daar wel oren naar, ondanks een gebrek aan ervaring: "Ik ging naar buiten en kocht een boek over componeren van Earl Hagen (o.a. bekend van de themesong van The Dick Van Dycke Show)."

Van 1978 tot 1983 was Silvestri de belangrijkste componist van de televisieserie CHiPs, waarbij hij muziek schreef voor 95 van de 139 afleveringen.

Silvestri ontmoette filmregisseur Robert Zemeckis toen ze samenwerkten aan Zemeckis' film Romancing the Stone (1984). Sindsdien heeft hij de muziek gecomponeerd voor alle films van Zemeckis, waaronder de Back to the Future-trilogie (1985-1990), Who Framed Roger Rabbit (1988), Death Becomes Her (1992), Forrest Gump (1994), Contact (1997), Cast Away (2000), The Polar Express (2004), Beowulf (2007), A Christmas Carol (2009), Flight (2012) en The Walk (2015).

In 1989 componeerde Silvestri de score voor de door James Cameron geregisseerde film The Abyss. Sinds 2001 werkt hij ook regelmatig samen met regisseur Stephen Sommers, voor de films The Mummy Returns (2001), Van Helsing (2004) en G.I. Joe: The Rise of Cobra (2009). Hij componeerde ook het openingsthema van ImageMovers (productiehuis voor films).

Silvestri heeft de score gemaakt voor vier Marvel Cinematic Universe-films: Captain America: The First Avenger (2011), The Avengers (2012), Avengers: Infinity War (2018) en Avengers: Endgame (2019). Zijn thema's en motieven uit die films zijn door andere componisten ook gebruikt in verschillende andere MCU-films.

Silvestri heeft ook muziek gecomponeerd voor televisieseries, waaronder TJ Hooker (één aflevering), Starsky & Hutch (drie afleveringen) en Tales from the Crypt (zeven afleveringen). In 2014 componeerde hij de bekroonde muziek voor de wetenschappelijke documentaireserie Cosmos: A Spacetime Odyssey. En hij schreef nieuwe nummers met Glen Ballard voor de live-action/CGI-verfilming van Disney's Pinocchio.

Silvestri en zijn vrouw Sandra bezitten een wijngaard, Silvestri Vineyards, in Carmel Valley, Californië. Hij heeft ook een wijnproeflokaal voor zijn wijngaarden op de begane grond van het Enchanted Oaks Building. Hij heeft een dochter en twee zonen. Als gediplomeerd piloot bestuurt hij zijn eigen straalvliegtuig.

Silvestri heeft twee Academy Award-nominaties ontvangen: Beste Originele Score voor Forrest Gump (1994); en het beste originele nummer voor Believe op de soundtrack van The Polar Express. Hij ontving ook twee Golden Globe-nominaties: Beste score voor Forrest Gump en Beste nummer voor The Polar Express.

Silvestri ontving in 1995 een eredoctoraat in de muziek van het Berklee College of Music. En heeft ook nog eens negen Grammy Award-nominaties ontvangen: Beste nummer geschreven voor een film, televisie of andere visuele media voor Believe van The Polar Express in 2004; en Beste Instrumentale Compositie voor Cast Away End Credits van Cast Away in 2002. Zijn andere nominaties waren voor Beste Album met Originele Score Geschreven voor een Film of een Televisiespecial en Beste Instrumentale Compositie, voor Back to the Future in 1985, Beste Album met originele instrumentale achtergrondscore, geschreven voor een film of televisie, voor Who Framed Roger Rabbit in 1988, Beste instrumentale compositie, voor Who Framed Roger Rabbit Suite in 1989, Beste instrumentale popoptreden, voor I'm Forrest... Forrest Gump (The Feather Theme) in 1994, beste instrumentale compositie voor Avengers: Infinity War in 2018, en beste soundtrack voor visuele media, voor Avengers: Endgame in 2019.
Hij heeft twee Emmy's gewonnen, beide voor Cosmos: A Spacetime Odyssey: voor uitstekende themamuziek in de hoofdtitel en uitstekende muziekcompositie voor een serie voor de aflevering 'Standing Up in the Milky Way'.

Silvestri heeft drie keer de Saturn Award voor Beste Muziek gewonnen voor zijn scores voor Predator (1987), Back to the Future Part III (1989/90) en Van Helsing (2004). Op 23 september 2011 ontving hij de Max Steiner Film Music Achievement Award van de stad Wenen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Het laatste soundtracknieuws

Van nieuwe projecten van Hans Zimmer tot aan re-releases van prachtige filmmuziek. Een overzicht van het laatste nieuws.

Home Soundtrack Update 📱 WhatsApp-kanaal Filmmuziek & meer


🎧 Nieuwe Filmmuziek op Spotify

Ster advertentie
Ster advertentie