Waargebeurde verhaal 'The Fire Inside' krijgt muziek van Tamar-kali
- Klassiek
- Waargebeurde verhaal 'The Fire Inside' krijgt muziek van Tamar-kali
De film vertelt het waargebeurde verhaal van Claressa Shields, een derdejaars scholier uit Flint, Michigan, die de eerste Amerikaanse vrouw wordt die een Olympische gouden medaille wint in het boksen.
Waar gaat het sportdrama The Fire Inside over?
De jonge Claressa Shields sluipt een boksschool binnen om met de jongens te sparren. Lokale vrijwilliger-coach Jason Crutchfield neemt haar al snel onder zijn hoede. Claressa blijkt zeer getalenteerd, maar Crutchfield moet verder gaan dan de plichten van een coach om Claressa op het rechte pad te houden. Claresse begint niet alleen de druk van het winnen te voelen, maar ook de blikken van haar belegerde thuisstad Flint, Michigan dat hoop zoekt in haar veerkracht.
The Fire Inside is geregisseerd door Rachel Morrison en geschreven en geproduceerd door Barry Jenkins. In de hoofdrol zien we acteurs als Ryan Destiny en Brian Tyree Henry. Het drama ging in première op het Toronto International Film Festival. Een Nederlandse relaesedatum is nog niet bekend gemaakt.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Welke muziek hoor je in The Fire Inside?
De soundtrack van het biografische sportdrama The Fire Inside bevat de originele score van de film, gecomponeerd door Tamar-kali (Mudbound, Shirley, The Assistant, Palmer, The Lie, The Last Thing He Wanted, Little Richard: I Am Everything, Come Sunday). De soundtrack is vanaf 25 december te streamen. The Fire Inside wordt tevens getipt als kanshebben voor een (of meerdere) Academy Award(s).
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Wie is Tamar-kali?
Tamara Colletta Brown, beter bekend als Tamar-kali, is een Amerikaanse rockzangeres, songwriter en componist woonachtig in Brooklyn, New York.
Tamar-kali is geboren en getogen in Brooklyn. Haar oudoom is zanger Archie Bell. Doordat Tamar-kali de zomers van haar jeugd doorbracht bij de familie van haar moeder op St. Helena Island, South Carolina, ontwikkelde Tamar-kali een diepe waardering voor haar Gullah-roots (een mengeling van inheemse Zuid-Amerikaanse en West-Afrikaanse gebruiken en talen).
Tamar-kali werd opgevoed als katholiek en ging 13 jaar naar een katholieke school. Tijdens haar middelbare schooltijd studeerde ze koorzang en muziektheorie. Ze leerde gitaar en bas spelen en was grotendeels autodidact. Haar muzikale inspiratiebronnen zijn onder meer PJ Harvey, Grace Jones, The Mars Volta, Deftones, Betty Davis, Patti Smith, Archie Bell and the Drells, Ray, Goodman and Brown, Crown Heights Affair, Prince en Quicksand.
Begin jaren negentig begon Tamar-kali op te treden in de East Village met de bands Funkface en Song of Seven. In 1997 creëerde Tamar-kali Sista Grrrl als een collectief door en voor zwarte vrouwen en meisjes, als reactie op de marginalisering van gekleurde vrouwen in Riot Grrrl. Nadat ze de band Song of Seven met mannen had geleid, werkte Tamar-kali samen met drie andere zwarte vrouwen om een reeks shows te organiseren die bekend staan als Sista Grrrl Riots. De Sista Grrrl-beweging was fundamenteel voor de hedendaagse Afro-punk.
Tamar-kali studeerde Engels aan de Adelphi University. Ze geeft les en is erg betrokken geraakt bij de Noord-Afrikaanse danskunstvorm Raqs Sharqi en de buikdans uit het Midden-Oosten. De 'kali' in haar uitvoerende naam is geïnspireerd door de hindoeïstische godin Kali.
Na een periode als lid van Funkface en Song of Seven ging Tamar-kali in 1997 solo, als schrijver, muzikant en componist. Ze werd bekend door haar hoofdrol in de bekroonde documentaire Afro-Punk (2003) van James Spooner. De indiefilm zette haar optredens in de schijnwerpers en maakte haar het officiële gezicht op de cover van de dvd.
Tamar-kali werkt regelmatig samen met regisseur Dee Rees. De eerste speelfilm die Tamar-kali scoorde was Rees' Mudbound (2017), waarvoor Tamar-kali de World Soundtrack Award won in de categorie Discovery of the Year. De film markeerde Tamar-kali's derde samenwerking met de regisseur na Pariah (2011). Voor Pariah zong Tamar-kali ook een cover van Gossip's Fire With Fire voor de aftiteling. Tamar-kali en Rees hebben een relatie opgebouwd, gezien het feit dat ze allebei twee zwarte vrouwen zijn in een door mannen gedomineerd veld; Tamar-kali schrijft haar carrière als filmcomponist toe aan Rees.
Tamar-kali heeft sindsdien ook andere speelfilms gecomponeerd, waaronder Come Sunday (2018), The Lie (2018), The Assistant (2019) en Shirley (2020). In 2020 componeerde Tamar-kali ook de score voor Rees' bewerking van Joan Didions The Last Thing He Wanted, evenals de score voor Dawn Porters documentaire John Lewis: Good Trouble. Tamar-kali componeerde de score voor de documentaire Little Richard: I Am Everything uit 2023. Hollywood Music in Media Awards (HMMA) heeft verschillende van Tamar-kali's filmscores genomineerd voor Best Original Score.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het laatste soundtracknieuws
Van nieuwe projecten van Hans Zimmer tot aan re-releases van prachtige filmmuziek. Een overzicht van het laatste nieuws.
Gerelateerd
Filmmuziek
Benjamin Wallfisch gaat opnieuw samenwerken met David F. Sandberg voor de verfilming van ‘Until Dawn’
Filmmuziek
Jed Palmer scoort sci-fi thriller 'Subservience'
Filmmuziek
Joff Bush schrijft muziek voor verfilming van succesvolle animatieserie ‘Bluey’
Filmmuziek