Deze muziek hoor je in de film ‘Anora’
- Klassiek
- Deze muziek hoor je in de film ‘Anora’
Regisseur Sean Baker schrapte de score, dus vanderde de Anora-soundmixers het geluidsontwerp in muziek. Anora gaat over sekswerker Anora (Mikey Madison) uit Brooklyn. Zij krijgt de kans van haar leven als ze de zoon van Russische oligarch ontmoet en met hem trouwt. Wanneer het nieuws Rusland bereikt, zijn de ouders van deze jongen verre van blij met zijn besluit. Ze doen er dan ook alles aan om het huwelijk te eindigen.
Waar gaat Anora over?
Anora van Sean Baker (Red Rocket) was een van de hoogtepunten van Cannes 2024. Niet voor niets ging hij er met een Gouden Palm vandoor. Sean Bakers aanpak van het tragikomische misdaadgenre is fris, origineel en clichévrij. Kortom: een vermakelijke komedie. Hoofdpersoon is Ani, een taaie callgirl/stripper die Ivan, de tienerzoon van een steenrijke Russische oligarch moet verwennen omdat ze Russisch spreekt. Het verwende en hedonistische joch heeft geld genoeg om Ani exclusief in te huren. De seks is geweldig en Ivan de vrolijkheid zelve. De twee besluiten dan om maar te trouwen in Las Vegas. En dan beginnen te problemen... De ouders van Ivan zijn namelijk niet blij met het huwelijk en rekruteren predikant en misdaadbaas Garnick om ervoor te zorgen dat het huwelijk wordt ontbonden. Maar Ani is geen meisje dat zich zomaar laat bevelen en ze gelooft in al haar naïviteit dat haar huwelijk kan slagen. Van Ivan is ondertussen geen spoor. Hij houdt van het geld van zijn ouders, maar niet van hun bemoeizucht en gezeur.
Naast Mikey Madison spelen Mark Eidelstein, Yuri Borisov, Karren Karagulian, Vache Tovmasyan, Lindsey Normington, Ivy Wolk en Luna Sofía Miranda ook in de film. De film is nu in de bioscoop te bekijken.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Welke muziek hoor je in Anora?
Matthew Hearon-Smith is de music supervisor, die met regisseur Sean Baker al heeft samengewerkt aan diens eerdere speelfilms. De film bevat een aantal popsongs, waaronder Blondie's single Dreaming uit 1979 (ook te horen in de trailer van de film) en ook zeer memorabele toepassingen van t.A.T.u.'s hit All The Things She Said uit 2002, toepasselijk voor een film met een Russisch thema, maar het meest verrassende is Take That's 2008 UK Number One Greatest Day, waar actrice Mikey Madison van zegt: “I think it’s such a catchy tune, and it works really well for the opening”.
Het schijnt dat regisseur Sean Baker de officiele score geschrapt heeft, waardoor er meer aandacht is gekomen voor het sounddesign in de gebruikte muziek. Een mooie uitdaging voor geluidsontwerpers John Warrin en Andy Hay. De geluidsomgevingen moeten dan namelijk de functie vervullen die muziek in een meer conventionele film zou hebben. "Het leidt tot een situatie waarin geluidsontwerp zich vaak gedraagt als score," vertelde Hay aan IndieWire.
De laatste scène in Anora is hier een voorbeeld van. Zonder te veel te verklappen, het is een emotioneel verwoestend moment in een oude Mercedes, waar het gewicht van alles wat er in de film is gebeurd uiteindelijk op de hoofdpersoon neerkomt. Natuurlijk komt dit ook door Madisons optreden in de scène (en de film als geheel), maar er is een heel andere laag van emotioneel effect die niet voortkomt uit hoe het moment wordt gespeeld en gefilmd, maar uit hoe het klinkt. Warrin en Hay behandelden de verschillende geluiden van de Mercedes als instrumenten die georkestreerd moesten worden, te beginnen met de ruitenwissers. "De ruitenwissers die op die dag werden opgenomen, gingen door een eigen sonische boog op basis van de hoeveelheid sneeuwval", zei Hay. "Het begint droog en piepend en mechanisch en irritant. Na verloop van tijd verandert het in een soort gefluister en heeft het een zachte aard." Warrin en Hay reconstrueerden zorgvuldig het ritme van de ruitenwissers om over te brengen wat ze moesten overbrengen over Ani's emotionele reis. "We proberen zo realistisch mogelijk te zijn, dus dat betekent dat we echte geluiden in de omgeving gebruiken en onze boog daaruit creëren."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Wie is Matthew Hearon-Smith?
Matthew Hearon-Smith is een Music Supervisor die momenteel werkt in Film, TV en Ads. Hij is vijf keer genomineerd voor de Guild of Music Supervisors Awards, een Hollywood Music In Media Awards en werd uitgeroepen tot een van Variety's 'Music Supervisors to Watch'. Zijn specialiteiten zijn onder andere muziekcuratie, licenties en goedkeuringen, deliverables management en het uitkiezen van goede muziek.
Matthew Hearon-Smith is bekend van Tangerine (2015), The Florida Project (2017) en Red Rocket (2021).
Het laatste soundtracknieuws
Van nieuwe projecten van Hans Zimmer tot aan re-releases van prachtige filmmuziek. Een overzicht van het laatste nieuws.
Gerelateerd
Filmmuziek
Singer/songwriter Nick Ward maakt debuut als speelfilmcomponist van drama 'Jimpa'
Filmmuziek
Sam Davis scoort Bill Condons ‘Kiss of the Spider Woman’
Filmmuziek
Bryce Dessner scoort drama 'Train Dreams'
Filmmuziek