Memoir of a Snail krijgt muziek van componist Elena Kats-Chernin - en dat wil je horen
- Klassiek
- Memoir of a Snail krijgt muziek van componist Elena Kats-Chernin - en dat wil je horen
Na het winnen van de Cristal Award op het Annecy Festival eerder dit jaar, heeft de Australische animatiefilm Memoir of a Snail nu de hoogste onderscheiding gewonnen op het BFI London Film Festival.
Waar gaat de animatiefilm Memoir of a Snail over?
De tweede lange animatiefilm van regisseur Elliot vertelt het verhaal van Grace Pudel, een melancholische vrouw die slakken, romantische romans en cavia’s verzamelt en wiens leven een aaneenschakeling is van noodlottigheden. De animatiefilm, die dit jaar in première ging op het Annecy International Animation Film Festival, zal begin 2025 in de bioscoop te zien zijn.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Welke muziek hoor je in de stop-motion Memoir of a Snail
De soundtrack van de Australische stop-motion animatiefilm Memoir of a Snail bevat de originele muziek uit de film, geschreven door componist en pianist Elena Kats-Chernin (vooral bekend van haar ballet Wild Swans) en uitgevoerd door het Australian Chamber Orchestra:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Wie is Elena Kats-Chernin
Elena Davidovna Kats-Tsjernin (geboren op 4 november 1957) is een in de Sovjet-Unie geboren Australische componist en pianist, vooral bekend van haar ballet Wild Swans.
Elena Kats-Tsjernin werd geboren in Tasjkent (nu de hoofdstad van Oezbekistan, maar toen onderdeel van de Sovjet-Unie) en is joods. Ze studeerde vanaf 14-jarige leeftijd aan de Yaroslavl Music School en het Gnessin State Musical College in Moskou, en migreerde in 1975 naar Australië, waar ze haar studie voortzette aan het Sydney Conservatorium of Music, onder leiding van Richard Toop (compositie) en Gordon Watson (piano). Ze nam ook deel aan de underground theaterscene van Darlinghurst, met groepen als Cabaret Conspiracy, Fifi Lamour, Boom Boom La Burn en anderen, vaak onder de naam Elena Kats.
Kats-Cernin studeerde ook bij Helmut Lachenmann in Duitsland. Ze bleef dertien jaar in Europa en wad daar ook actief in theater en ballet, waarbij ze componeerde voor staatstheaters in Berlijn, Wenen, Hamburg en Bochum. In 1993 schreef ze Clocks voor het Ensemble Modern, wat sindsdien over de hele wereld wordt uitgevoerd.
Sinds haar terugkeer naar Australië in 1994 heeft Kats-Chernin verschillende opera's, twee pianoconcerten en composities geschreven voor verschillende artiesten en ensembles, waaronder The Seymour Group, The Song Company, The Sydney Jewish Choral Society, het Sydney Alpha Ensemble, Dame Evelyn Glennie, Bang on a Can All-Stars, Chamber Made Opera, het Australian Chamber Orchestra en het Sydney Symphony Orchestra. Haar muziek was te horen tijdens de openingsceremonie van zowel de Olympische Spelen van 2000 in Sydney als de Rugby World Cup van 2003.
Ze schreef drie stomme film-soundtracks voor een coproductie tussen de Duits/Franse tv-zenders ZDF/ARTE: Victor Sjöström's (The Phantom Carriage, 1921), Billy Wilder en Robert Siodmak's People on Sunday (, 1930), en GW Pabst's The Devious Path (, 1928). Andere werken van Kats-Chernin omvatten Charleston Noir voor solopiano, Rockhampton Garden Symphonies met Mark Svendsen voor solostemmen, gemengde koren en orkest, en Wild Swans, een samenwerking met choreograaf Meryl Tankard.
Ze heeft in Australië talloze prijzen voor muziekcompositie gewonnen en haar stukken worden regelmatig uitgezonden op ABC Classic FM-radio. In 2009 kreeg Kats-Chernin van het National Museum of Australia de opdracht om een stuk voor orkest te schrijven genaamd Garden of Dreams, genoemd naar een van de architectonische kenmerken van het museum, dat hetzelfde jaar in het museum in première ging.
Kats-Chernins 'Eliza Aria' uit haar score voor het ballet Wild Swans (ABC Classics) wordt gebruikt in de televisiereclame van Lloyds TSB uit 2007. In 2010 werd Wild Swans tot eind 2015 de themamuziek voor het Late Night Live-programma van ABC Radio National.
Kats-Chernin heeft een aantal ragtime-stukken voor piano geschreven; een daarvan, 'Russian Rag', werd tot 2010 gebruikt in twee verschillende instrumentale ensemblearrangementen als thema van Late Night Live. Het werd ook gebruikt als het New Yorkse thema in de speelfilm van Adam Elliot, Mary and Max.
Een portret van Kats-Chernin van de Australische portretkunstenaar Wendy Sharpe werd in 2019 aangekocht door de National Portrait Gallery (Australië).
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Het laatste soundtracknieuws
Van nieuwe projecten van Hans Zimmer tot aan re-releases van prachtige filmmuziek. Een overzicht van het laatste nieuws.