Degann
- Klassiek
- Degann
Even voorstellen
Als kunstenaar werk ik onder de naam Degann, het is een pseudoniem voor Anne de Groot.
‘Mensen hebben vaak een masker opgezet, zo gaan ze door het leven’ zo zie ik de wereld om mij heen. In de meerdere lagen van het personage zoek ik naar de geest achter het masker. De emotionele lagen die mensen niet snel onthullen zoek ik op in mijn schilderijen, die emoties zet ik vast in tijd en beeld. Ik vang ze in mijn doek met uitnodigende kleuren en probeer zo een beeld te creëren waar een toeschouwer zich toe aangetrokken voelt, maar door langer te kijken, komt de ongemakkelijkheid in de beelden naar voren.
Het medium schilderen is voor mij de beste vertaling van de momenten die ik even stil wil zetten in tijd en beeld. De beelden zijn gebaseerd op bestaande afbeeldingen. Dat kan van alles zijn. Foto’s, krantenknipsels, familiekiekjes of kunstreproducties die verzamel ik in een beeldarchief – een mooi woord voor een kast vol mappen en grote ladekasten vol met beelden. Ik werk niet systematisch of volgens een vast stramien. Alles ligt in lades door elkaar. Als ik met iets bezig ben, ga ik daarin zoeken en dan vind ik het juiste gevoel bij de verbeelding. Mijn schilderijen en aquarellen zijn levendige en toegankelijke afbeeldingen die een zwart randje bevatten. De meerdere lagen in de schilderijen creëren een ongrijpbare vorm. Net als licht zijn de werken tegelijkertijd vluchtig en aanwezig. Ze zijn niet gemaakt als louter artistieke uitspraken, maar komen voort uit een oprecht gevoelde innerlijke noodzaak.
Atelierplan
Een aantal weken geleden ben ik een onderzoek gestart naar de verschillende manieren waarop rimpelingen op het water er uitzien, en het gevoel dat het geeft. Welke rimpels op het water maken je rustig. Ik deed proeven in mijn atelier en observeerde water in de natuur. Ik ben van plan deze week te gebruiken om schetsen te maken naar aanleiding van mijn onderzoek naar dit onderwerp. Het observeren, het maken van beeldmateriaal en het tekenproces is belangrijk om grip te krijgen op het onderwerp en het gevoel dat ik erbij zoek. Deze schetsen zullen later uitgewerkt worden in een installatie “Layers”. De installatie ‘Layers’ is gemaakt in samenwerking met Museum Dedel. In het museum, dat een historisch 17-eeuws grachtenpand is, is een ruimte waarin de installatie wordt gecreëerd. De titel ‘Layers’ staat voor de gelaagdheid in de ruimte, de twee voorstellingen die op hetzelfde vlak staan en door middel van licht zichtbaar worden en verdwijnen.
Dag 1 - Maandag 4 november
Opium Atelier: Degann - Dag 1
Vandaag ben ik neergestreken in het Opium atelier voor een intensieve werkweek gericht op de start van een nieuw onderzoek. Binnen deze week wil ik onderzoek gaan doen naar rimpelingen op het water. En vooral wil ik mij richten op welke rimpelingen mij rustig maken. En wat is dan rust?
Artistieke processen lijken vaak te beginnen met een vermoeden, en er is als kunstenaar wat mij betreft niets zo bevredigend als je vindt in je onderzoek waar je naar aan het zoeken was, zonder dat je precies wist wat je zocht. Als start van het onderzoek ben ik foto’s gaan maken en een schets waarbij ik het gevoel op zocht. Ik heb de rust in het werk nog niet gevonden, het is te veel wat je nu ziet, er moet minder zichtbaar zijn in de voorstelling en toch meer worden gezegd.
Dag 2
- Dinsdag 5 november
De spiegelingen van het water wat rustig beweegt hier voor mij in de vijver. Het ritme begint klein en wordt uiteindelijk steeds groter, gaat steeds verder van je vandaan. Om dit te uit een ander kader te bekijken, heb ik mijn blad een kwartslag gedraaid.
Als je dit binnen een kader samenbrengt zie je de rimpels van het water zonder horizon. En brengt dat rust of mis ik een horizon? Dit wil ik morgen verder gaan uitzoeken. Op zoek naar de horizon.
Dag 3 - Woensdag 6 november
Opium Atelier: Degann - Dag 3
De rimpels kwamen vandaag een beetje op mij af. De rimpels stonden nu ook op mijn voorhoofd omdat ik het gewoonweg even niet meer wist. Wat wil ik nu ook alweer met de rimpels van het water? Het vele kijken naar de werken zorgen voor nieuwe openingen die ik morgen verder wil onderzoeken.
Het effect van de rimpels in verhouding tot kleur. Sobere kleuren werken voor mij rustig, is dat ook in combinatie met het onderwerp? En wat zijn op dit moment voor mij sobere kleuren. Blauw lijkt te logisch.
Tijdens het radiogesprek kwam het werk van ‘Coppi’ voorbij, deze heb ik even toegevoegd zodat je het kunstwerk kunt bekijken.
Dag 4 - Donderdag 7 november
Opium Atelier: Degann - Dag 4
De sobere kleuren, het grijs en het grauwe blauw, als ik de kleuren in woorden kan vatten. Het zijn kleuren die nu mijn voorkeur hebben ook om het gevoel te evenaren wat ik zoek. De rimpels ook verder uitgebreid door het kader te vergroten, eigenlijk een dubbel kader. Het onderzoek wil ik graag verder meenemen in mijn eigen atelier waar ik het op groot formaat ga uitwerken.
Dit onderzoek is onderdeel van een expositie in Museum Dedel te Den Haag. Uiteindelijk is dit onderzoek onderdeel van een kunstwerk.