Sarah Jonker
- Klassiek
- Sarah Jonker
Even voorstellen
Sarah Jonker (1982) is theatermaker en beeldend kunstenaar. In 2006 studeerde ze af aan de Arnhemse Toneelschool. Ze maakte voorstellingen bij o.a. Likeminds, De Toneelmakerij en ‘t Barre Land. Voor deze en andere gezelschappen maakte ze ook illustraties voor de posters.
In de loop van haar carrière oogstte Sarah lof zowel in het theater als met haar tekeningen. Ze exposeerde in Arnhem, Rotterdam, Amsterdam, Berlijn en New York.
Sarah Jonkers tekeningen zijn poëtisch, humoristisch en theatraal. Haar donkere, absurde universum zit barstensvol afgehakte ledematen en ongepolijste seksualiteit. In haar spontane composities die gemaakt zijn met Oost-Indische inkt, krijt en waterverf zitten surrealistische en post-expressionistische elementen.
Vanwege de maatregelen omtrent COVID-19 werkt Sarah deze week vanuit haar eigen atelier in plaats van in het Opium atelier.
Atelierplan
Tijdens de lockdown ben ik eindelijk begonnen aan iets wat ik al een tijd langer in mijn hoofd had; pop-upkaarten maken. Middels tutorials op Youtube heb ik me wat basisprincipes van pop-uptechnieken eigen gemaakt.
Het viel me op hoe onwaarschijnlijk tuttig en humorloos al die tutorials waren. Er werd gewerkt met hartjes, vlindertjes en commerciële stempelssets met zinnen als: home is where the heart is, I love mommy, you are the sweetest etc.
Daar werd ik een beetje baldadig van. Dit moet ook anders kunnen. Het principe van in elkaar grijpende vlindervleugels moet ook toe te passen zijn op tongende mensen, lijkt me. En ja hoor, dat werkte prima.
Het gaf me veel plezier om naar iets intens zoetsappigs te kijken terwijl ik in mijn achterhoofd mogelijkheden afging hoe je die techniek voor iets brutalers, grappigers of smerigers zou kunnen inzetten.
Ik hou ervan als dingen wrijven. Pop-upkaarten associëer je vooral met kindertijd en daarom is het des te verrassender als je een popup-kaart opent en er iets tevoorschijn komt dat duidelijk voor volwassenen bedoeld is.
Tijdens de intelligente lockdown waarin je elkaar nauwelijks aan kon raken bleek ik vooral veel fantasieën te hebben over mensen die elkaar wel flink aanraakten. Het leek me een leuk idee om deze kaarten voor weinig geld te verkopen zodat mensen elkaar iets konden opsturen waar je om kon lachen.
Er was al genoeg deprimerend nieuws om ons heen. Dit bleek goed aan te slaan.
Bovendien bevalt het me enorm aan pop-upkaarten dat ze zo theatraal zijn. Door hun driedemensionale karakter zijn het soms net kleine scenes. Misschien dat ik daarom zo enthousiast ben over de pop-upkaart, Ik voel dat er veel mogelijkheden liggen om het te gebruiken als decor in een toneelvoorstelling.
Samen met theatermakers Wanda Eyckerman en Roel Swanenberg ben ik een plan aan het ontwikkelen voor een pop-upvoorstelling die coronaproof is.
Deze komende week zou ik willen gebruiken om mijn technische vaardigheden uit te breiden. Hoe kan ik complexere en hogere dingen bouwen zonder dat het direct kreukelt zodra je de kaart dichtklapt?
Hoe krijg je beweging in een kaart? Hoe kan je dingen laten draaien? Hoe kan je een kaart maken waar je zelf een rol in speelt? Dit zijn allemaal vragen waar ik een antwoord op hoop te vinden.
Dag 1 & Dag 2 - Maandag 29 juni & Dinsdag 30 juni
Video niet beschikbaar
Video niet beschikbaar
Video niet beschikbaar
Dag 5 - Vrijdag 3 juli