Sebastiaan Kemner ontvangt Nederlandse Muziekprijs tijdens speciaal concert
- Klassiek
- Sebastiaan Kemner ontvangt Nederlandse Muziekprijs tijdens speciaal concert
Trombonist Sebastiaan Kemner ontvangt op zaterdag 12 juni de Nederlandse Muziekprijs. De prijs werd hem maanden geleden al toegekend, maar een feestelijke uitreiking na afloop van een door hemzelf geprogrammeerd concert kon door de coronacrisis nog niet plaatsvinden. In De Doelen speelt hij een programma met werk van Giacinto Scelsi, Beat Furrer, Nicholas Moroz en Hildegard von Bingen.
Video niet beschikbaar
Uitvoerenden:
Residentie Orkest
Ed Spanjaard (dirigent)
Sebastian Kemner (trombone)
Rinnat Moriah (sopraan)
Silbersee: Jennifer van der Hart, Elisabeth Hetherington, Fanny Alofs, Elsbeth Gerritsen
Lonelinoise: Coraline Groen (viool), Floor Le Coultre (viool), Emlyn Stam (altviool), Ketevan Roinishvili (cello), Astrid Haring (harp)
Walls of the Universe
Giacinto Scelsi - Mantram, canto anonimo
Hildegard von Bingen/arr. Moroz - O vis eternitatis
Nicholas Moroz - Like wonder wounded hearers
Hildegard von Bingen/arr. Moroz - Nunc aperuit nobis
Beat Furrer - Spazio immergente III
Hildegard von Bingen/arr. Moroz - Ave Maria, O auctrix vite
Dit concert is mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Nederlandse Muziekprijs
De Nederlandse Muziekprijs is de hoogste onderscheiding die het Fonds Podiumkunsten namens het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap toekent aan jonge getalenteerde musici. Voorafgaand aan het krijgen van de prijs volgen musici een ontwikkelingstraject. Kemner hield zich in dat traject bezig met twee onderwerpen: de vocale, lyrische kant van de trombone en nieuwe muziek.
De vocale, lyrische kant van de trombone uitlichten past in het verlengde van wat zijn docent Jörgen van Rijen als doel had toen die jaren geleden de Nederlandse Muziekprijs won: de trombone als solo-instrument presenteren aan het publiek. Volgens Kemner is de trombone van oudsher een instrument dat werd gebruikt om vocale partijen te dubbelen in de kerk, bijvoorbeeld in de muziek van Gabrieli in de Renaissance. Langzaam maar zeker is die functie en de zangerige kwaliteit van het instrument naar de achtergrond verdwenen. Mensen kennen de trombone nu vooral van de stukken waarin het orkest even flink hard mag uitpakken.
Kemner is ook een voorvechter van nieuwe muziek. Dankzij de Nederlandse Muziekprijs kon Kemner in Oxford een masterstudie volgen op het gebied van musicologie. Inmiddels is hij daar aan het promoveren en hij richt zich daarbij op de vraag: hoe kun je moderne muziek voor publiek toegankelijk maken?
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Met platform Lonelinoise wil Sebastiaan Kemner samen met anderen hedendaagse muziek onder de aandacht brengen.
Hij ziet een gat tussen het publiek en de componist, die elkaar van alles verwijten. “Het publiek snapt het niet”, zegt de ene partij, “De componist schrijft veel te academisch”, zegt de andere. Volgens Kemner zijn uitvoerende musici de brug om die werelden bij elkaar te brengen, maar dan moeten zij die rol wel innemen door moderne muziek te spelen. Hetzelfde geldt voor programmeurs, die moeten minder behoudend programmeren en moderne muziek niet wegstoppen in niche-series. Meer over Kemners passie voor nieuwe muziek is te zien en te horen in onderstaand videoportret dat van de trombonist werd gemaakt voor NPO Radio 4 door Hilde Verweij.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Sebastiaan Kemner in gesprek met Wouter Pleijsier over de Nederlandse Muziekprijs
In zijn eigen concertprogramma’s programmeert Kemner dwars door alle eeuwen heen. Zijn programma voor de uitreiking van de Nederlandse Muziekprijs gaat van Von Bingen tot muziek waarvan de inkt net droog is.
In het Avondconcert van zondag 13 juni klinkt de opname van het concert van zaterdag 12 juni waar Sebastiaan Kemner na afloop de Nederlandse Muziekprijs krijgt uitgereikt.