Igor Stravinsky - Oren van een vos #1: Vuurwerk
- Klassiek
- Igor Stravinsky - Oren van een vos #1: Vuurwerk
Igor Stravinsky trekt de aandacht met een kort maar spetterend stuk voor orkest – Vuurwerk – en beleeft zijn doorbraak bij de Ballets Russes van Sergej Djaghilev met de balletten De Vuurvogel, Petroesjka en Le Sacre du Printemps.
Igor Stravinsky en Sergei Diaghilev worden vaak samen genoemd. Het was bij de Ballets Russes dat Stravinsky een vliegende start kreeg. In de beginjaren, voor de Eerste Wereldoorlog heette Ballets Russes nog 'Saisons Russes en France' en was het dus zeker geen typisch balletgezelschap zoals we dat nu kennen, maar een rondtrekkende groep van Russische musici en dansers die hun voorstellingen naar de podia van Europa brachten. Stravinksy speelde zichzelf in de kijker bij dit gezelschap en bij Diaghilev met zijn compositie Vuurwerk (1908-1909).
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Hans Haffmans spreekt in de eerste aflevering van de podcast Igor Stravinksy: Oren van een vos met onder anderen slavist Sjeng Scheijen over deze vroege periode van Stravinsky, waar ook de balletten De Vuurvogel (1910), Petroesjka (1911) en Le Sacre du Printemps (1913) uit voortkwamen.
#1 - Vuurwerk - Igor Stravinsky – Oren van een vos
Balletdanser Vaslav Nijinsky in de eerste productie van Petroesjka, in 1911.