Kijk All of Bach: Twee fragmenten uit Musikalisches Opfer, BWV 1079
- Klassiek
- Kijk All of Bach: Twee fragmenten uit Musikalisches Opfer, BWV 1079
Niet één maar twee nieuwe releases deze week in All of Bach!
Ricercar a 6 uit Musikalisches Opfer BWV 1079/2
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Deze All of Bach wordt uitgevoerd door Leo van Doeselaar in Het Concertgebouw in Amsterdam.
De twee ricercares in het Musikalisches Opfer zijn in veel opzichten elkaars tegenpolen, alsof Bach na zijn bezoek aan Frederik de Grote nog eens wilde bewijzen waartoe hij wel niet in staat was, op zijn leeftijd én met zijn reputatie. Leg de spontaan in Potsdam geïmproviseerde – en later deftig uitgewerkte – ‘galante’ 3-stemmige fuga op het ‘thema regium’ maar naast zijn tegenhanger, dit allesbehalve spontane zes-stemmige muzikale bouwsel. Nu is het aantal stemmen niet zo uitzonderlijk, wel opmerkelijk is hoe lang het duurt voordat elke stem het lange thema heeft gepresenteerd. Deze zogenoemde expositie neemt meer dan een derde van het werk in beslag, op weg naar een climax in de bas.
In de rest van de Ricercar a 6 duikt het thema nog 6 keer op, meer verspreid, meer verrassend. Bach houdt het net als in de driestemmige pendant eigenlijk simpel: het thema klinkt opnieuw zonder contrapuntische trucs, anders dan de grote meesters van het genre, Gabrieli en Frescobaldi, die in hun ricercares juist alle registers van het contrapunt opentrokken. Echte creativiteit blijkt in de ‘episodes’, de passages zonder materiaal uit het thema. Hier varieert Bach vaak op motieven uit het tegenthema, tot wel drie tegelijk, alles keurig in proportie, waar de Ricercar a 3 de muzikale ingevingen meer hun ding laat doen.
Lees meer over BWV 1079/2 op de site van All of Bach. Daar is ook het archief te vinden met alle tot nu toe uitgebrachte BWV-nummers.
Canon a 2 Cancrizans uit Musikalisches Opfer BWV 1079/4
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Deze All of Bach wordt uitgevoerd door Shunske Sato in Het Concertgebouw in Amsterdam.
Canons, muziekstukken waarbij je één partij noteert waaruit vervolgens meerdere stemmen kunnen worden afgeleid, heb je in alle soorten en maten. Het kan heel eenvoudig, zoals het liedje Vader Jacob, maar ook heel ingewikkeld. De tien canons in Bachs Musikalisches Opfer variëren van vrij eenvoudig oplosbaar, tot ingenieuze puzzels.
De Canon a 2 cancrizans is opgeschreven als eenstemmig stuk. Dankzij de titel (cancrizans betekent kreeftengang, achterwaarts lopend) en de sleutel aan het einde wordt al snel duidelijk dat je de melodie ook achterstevoren kunt spelen. Alsof je achteruit weer terug loopt. Kom je vervolgens weer aan het begin, dan blijkt dat je de twee melodielijnen die ontstaan ook tegen elkaar in kunt spelen. Een stuk dus dat zowel van achter naar voor, als van voor naar achter en dan ook nog tegelijk speelbaar is. Violist Shunske Sato loopt in deze opname als het ware over de notenbalk.
Lees meer over BWV 1079/4 op de site van All of Bach. Daar is ook het archief te vinden met alle tot nu toe uitgebrachte BWV-nummers.
All of Bach
In aanloop naar het 100-jarige jubileum van de Nederlandse Bachvereniging in 2021 ontstond het idee om alle werken van Bach uit te voeren, in beeld en geluid. Om dichtbij de componist te blijven, worden de werken op passende locaties opgenomen: cantates in een kerk, kamermuziek in huiskamers, orgelmuziek op bijzondere orgels, etc. Dit wordt gedaan met het eigen ensemble en met vele gastmusici. Alle werken zijn gratis te zien en te beluisteren op de website van All of Bach, waar ook interviews op staan en achtergrondinformatie te vinden is.