All of Bach
AVROTROS

Kijk All of Bach: Twee Canons uit Musikalisches Opfer, BWV 1079

foto: Nederlandse Bachvereniging
  1. Klassiekchevron right
  2. Kijk All of Bach: Twee Canons uit Musikalisches Opfer, BWV 1079

Niet één maar twee nieuwe releases deze week in All of Bach!

Canon a 2 Quarendo invenietis uit Musikalisches Opfer BWV 1079

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Deze All of Bach wordt uitgevoerd door Mieneke van der Velden in Het Concertgebouw in Amsterdam.

Canons, muziekstukken waarbij je één partij noteert waaruit vervolgens meerdere stemmen kunnen worden afgeleid, heb je in alle soorten en maten. Het kan heel eenvoudig, zoals het liedje Vader Jacob, maar ook heel ingewikkeld. De tien canons in Bachs Musikalisches Opfer variëren van vrij eenvoudig oplosbaar tot ingenieuze puzzels.

Boven deze canon staat een citaat uit de Bijbel: “zoekt en gij zult vinden”. Verder zie je een eenstemmige melodie met vooraan twee verschillende soorten sleutels, waarvan de bas-sleutel gespiegeld staat. De laagste partij moet dus gespiegeld of, op zijn kop gespeeld worden: daar waar de genoteerde melodie een stap omhoog maakt, doet het spiegelbeeld een stap naar beneden. In deze opname speelt gambiste Mieneke van der Velden met zichzelf in de spiegel. Bach gaf niet aan waar en op welke toonhoogte de gespiegelde partij moet inzetten, dat mochten de spelers zelf uitzoeken.

Lees meer over BWV 1079/12 op de site van All of Bach. Daar is ook het archief te vinden met alle tot nu toe uitgebrachte BWV-nummers.

Canon perpetuus uit Musikalisches Opfer BWV 1079

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Deze All of Bach wordt uitgevoerd door Shunske Sato, Marten Root, Leo van Doeselaar en Mieneke van der Velden in Het Concertgebouw in Amsterdam.

Wie al meer van de opnames van de Nederlandse Bachvereniging van canons uit het Musikalisches Opfer zag, valt misschien iets op als hij deze Canon perpetuus (eeuwigdurende canon) bekijkt: het is een canon met een gespiegelde partij, maar in de spiegel zien we niet dezelfde, maar een andere musicus. Waarom? Bach maakte het de spelers bij deze canon makkelijk. Dit stuk is afgedrukt aan het einde van de Triosonate op een deel van een pagina die anders leeg zou blijven. En deze keer noteerde hij de canon niet als puzzel, maar schreef hij alle stemmen uit en schreef hij ook de bezetting erbij. De vioolpartij spiegelt de fluit, vandaar dus een ander instrument in de spiegel.

Lees meer over BWV 1079/11 op de site van All of Bach. Daar is ook het archief te vinden met alle tot nu toe uitgebrachte BWV-nummers.

All of Bach
In aanloop naar het 100-jarige jubileum van de Nederlandse Bachvereniging in 2021 ontstond het idee om alle werken van Bach uit te voeren, in beeld en geluid. Om dichtbij de componist te blijven, worden de werken op passende locaties opgenomen: cantates in een kerk, kamermuziek in huiskamers, orgelmuziek op bijzondere orgels, etc. Dit wordt gedaan met het eigen ensemble en met vele gastmusici. Alle werken zijn gratis te zien en te beluisteren op de website van All of Bach, waar ook interviews op staan en achtergrondinformatie te vinden is.

Ster advertentie
Ster advertentie