Les boréades door Collegium 1704
- Klassiek
- Les boréades door Collegium 1704
Programma
Deborah Cachet (Alphise)
Caroline Weynants (Sémire)
Juan Sancho (Abaris),
Benedikt Kristjánsson (Calisis)
Benoît Arnould (Adamas)
Nicolas Brooymans (Borée)
Collegium 1704 onder leiding van Václav Luks met:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Afspeellijst is niet beschikbaar.
woensdag 29 augustus 2018
OmroepAVROTROS
ComponistenJean-Philippe Rameau
UitvoerendenBenoit Arnould (Adamas ; bariton), Juan Sancho (Abaris ; tenor), Lukás Zeman (Apollon ; bas), Benedikt Kristjánsson (Calisis ; tenor), Deborh Cachet (Alphise ; sopraan), Carolin Weynants (Sémire, L'Amour, Polimnie ; sopraan), Nicolas Brooymans (Borée ; bas), Tomás Selc (Borilée ; bas), Deborah Cachet (Alphise ; sopraan), Cahusac (Tekstschrijver), Louis de (Tekstschrijver), Václav Luks (Dirigent), Collegium 1704, Collegium Vocale 1704
TijdperkenBarok
LocatieTivoliVredenburg, Utrecht
Mysterie
Een sluier van mysterie hangt er om de compositie en de voorbereidingen voor de première van de zwanenzang van Jean Philippe Rameau. De bijna tachtigjarige componist wendde zich, een jaar voor zijn dood, nog eenmaal tot het genre van de tragédie lyrique. De première van de opera moest plaatsvinden in het Théâtre de Choisy ten zuiden van Parijs. Maar het blijft onduidelijk of de uitvoering uiteindelijk heeft plaatsgevonden. Het is mogelijk dat het vrijdenkende libretto niet door de censuur kwam, waardoor de uitvoering op het laatste moment werd geannuleerd. Op het Festival Oude Muziek klinkt de opera echter wel: Collegium 1704 voert het uit.
Vrijheid
In de opera staat de vernietiging van de gevestigde sociale conventies centraal. Koningin Alphis is verliefd op Abaris, die van lage afkomst is. Alphis is echter bereid om voor de liefde haar troon op te geven. De vrijheid wordt gevierd door de nimf Orithie: 'We hebben vrijheid nodig om lief te hebben' en 'Vrijheid is het grootste goed.' Een verbazend vroegtijdige anticipatie op de idealen van de Franse Revolutie.
Virtuoos hoogtepunt
De traditionele lay-out van de tragédie lyrique werd door Rameau en de librettist ingevuld met de moderne idealen van de verlichting en met magnifieke muziek. Rameau deed overduidelijk geen moeite zich te conformeren aan de steeds populairder wordende Italiaanse stijl, maar vervolmaakte het genre van de Franse tragédie lyrique. Alle klassieke onderdelen zijn er: vijf aktes, een koor, balletnummers en verfijnde, doorgecomponeerde recitatieven. Maar de orkestratie is verbazingwekkend levendig, inventief en kleurrijk. Rameau gebruikte moderne instrumenten die nog maar net hun plekje in het orkest hadden gevonden, zoals de klarinet. Hij heeft ook veel aandacht voor de traverso, hobo en fagot. Het al wat ouderwetse genre van de tragédie lyrique bereikt hier een geniaal en virtuoos hoogtepunt, een reflectie van de levenslange ervaring van de meester van de Franse opera.
Beluister de hele uitzending
Het concert is uitgezonden in het Zomeravondconcert op 29 augustus.
Terug naar de overzichtspagina van Festival Oude Muziek Utrecht