De ritmische verfijning van de Indiase klassieke muziek
- Fragmenten
- De ritmische verfijning van de Indiase klassieke muziek
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
In de Indiase - of zo je wilt Hindoestaanse - muziek is de tabla is het meest gebruikte ritme-instrument. Twee trommels vormen de tabla: de dayan (bespeeld met de rechterhand) en de bayan (bespeeld met de linkerhand). De dayan wordt van hout gemaakt, de bayan van koper of aardewerk. De bayan zorgt voor de diepere klank. Op het trommelvel is een schijf geplaatst die gemaakt is van een soort pasta van rijstmeel en ijzervijlsel - dankzij die verzwaring kan het trommelvel extra strak gespannen worden, waardoor de klank helderder wordt. Met verschillende speeltechnieken, zoals het met de muis van de hand indrukken van het vel terwijl met de vingertoppen gespeeld wordt, kunnen speciale klankeffecten worden bereikt. In de Indiase muziek wordt de structuur van een muziekstuk, wat het ritme betreft, bepaald door de zogeheten tala, een specifieke ritmische cyclus waarbinnen de compositie zich bevindt. Ook als er geïmproviseerd wordt, moet deze tala worden vastgehouden.
De speellijst van 10 april 2021:
23:04
CD Johann Sebastian Bach Sonatas and Partitas for Violin Solo (Challenge CC72864)
Johann Sebastian Bach: Sonate nr 2 voor viool solo in a-klein BWV 1003, Allegro
Bob van der Ent [viool]
6’04”
23.12
Tarang Poddar (tabla)
Prewien Pandohi-Mishre (harmonium, zang)
LIVE improvisaties en traditionele stukken
23.50
CD 20Perception (Universal Deutsche Grammophon 00602435710662)
Rui Massena: 70 percent / Reflections
Rui Massena
6’22”