Fragment

Dirigent Edo de Waart over de nieuwe, gerenoveerde zaal in Sydney Opera House

  1. Fragmentenchevron right
  2. Dirigent Edo de Waart over de nieuwe, gerenoveerde zaal in Sydney Opera House

Het beroemde Sydney Opera House is afgelopen jaren grondig verbouwd. Afgelopen juli was het feestelijke openingsconcert in de grote zaal. Een zaal die decennialang zwaar bekritiseerd is vanwege de slechte akoestiek.
Maar dat leed is nu geleden, aldus huidige chef van het Sydney Symphony Orchestra, Simone Young. Na haar eerste concert met het orkest noemde ze de akoestiek van ‘wereldklasse’. We kunnen het haar niet vragen, wel aan de voormalig chef van het orkest aldaar, Edo de Waart. Hij dirigeerde begin van deze maand in die nieuwe zaal.

Het miljoenenproject moest het gebouw toegankelijker maken, technische mogelijkheden uitbreiden voor grote producties en zorgen voor een betere akoestiek, en vooral dat laatste was volgens musici en critici hard nodig. Edo de Waart, die tussen 1993-2003 chef was bij het Sydney Symphony Orchestra, was een van de meest uitgesproken critici. In 1999 zei hij in een interview tegen 24 Hours magazine:

“De energie die we op het podium creëren moet de zaal in gaan. Dat gebeurt nu niet. Het geluid cirkelt rond en verdwijnt in een koepel boven het podium.” De doorzichtige plastic ‘donuts’ die in het 25 meter hoge gewelf van de concertzaal zijn geïnstalleerd in een poging de akoestiek te verbeteren, “waren niet beter dan wc-brillen”, voegde de Waart eraan toe.