Fragment

Het gesprek - Carine Bijlsma

  1. Fragmentenchevron right
  2. Het gesprek - Carine Bijlsma

Annemieke Bosman praat met filmmaker en schrijver Carine Bijlsma over haar boek De Vondel.

In dit boek richt Bijlsma, dochter van violiste Vera Beths en cellist Anner Bijlsma, haar blik op het muzikantengezin waarin ze opgroeide. Haar verhalen spelen zich af in en rondom haar ouderlijk huis, dat regelmatig werd bezocht door smaakmakers uit de Nederlandse kunstwereld, zoals dirigent Reinbert de Leeuw, actrice Katja Herbers en schrijver Maarten Biesheuvel.

In 1985 koopt een muzikantengezin — bestaande uit een cellist, een violiste en hun peuter — een oude huishoudschool. Vroeger woonden er heel veel meisjes in dat gebouw, dat maar liefst dertien keukens, twaalf wasbakjes, zes douches en twaalf wc's telde. Een groot huis dus, met genoeg ruimte voor het hele muzikantengezin, inclusief de twee oudere kinderen uit eerdere relaties. De cellist en de violiste begonnen langzaam hun leven op te bouwen in het huis, dat ze 'De Vondel' noemden. Dit boek staat vol verhalen over een huis dat leeg begon, maar zich steeds meer vulde met markante karakters en onverwachte situaties.

Er ontvouwt zich een bont palet van een avontuurlijke jeugd, waarin niets te gek was en alles mogelijk leek, zo ver als je fantasie kon reiken. De violiste, de cellist, de middelste zus, de oudste broer, de pianist, de vrolijke schrijver, de oppas, Opa Viool, de frêle tante, de moeder van de oudste broer, de broer van de cellist, de vioolbouwer, de gast van de vioolbouwer en de leerling spelen allemaal een belangrijke rol in deze verhalen.

Carine Bijlsma is documentairemaker en fotograaf. Ze werkt zowel in Amsterdam als in New York waar ze spraakmakende documentaires maakt artiesten in de muziek en de kunsten