Het gesprek - David de Jongh
- Fragmenten
- Het gesprek - David de Jongh
Het leven van schrijfster Renate Rubinstein heeft zowel virulente als liefdevolle kanten. Langs die uitersten tekent regisseur David de Jongh in zijn documentaire tweeluik 'Tamar - De waarheden van Renate Rubinstein' het waarachtige beeld van één van Nederlands belangrijke opiniemaaksters van na de Tweede Wereldoorlog. Ruim dertig jaar na haar dood is het oordeel soms spijkerhard: “Een narcistische gek, een nare onaangename vrouw, alleen geïnteresseerd in zichzelf, onhebbelijk en onfatsoenlijk”. Maar in het tweeluik is ook volop compassie voor de vrouw die zich na de moord op haar vader in Auschwitz niet meer kon bevrijden van haar angsten. Haar geharnaste en provocerende opvattingen worden door biograaf Hans Goedkoop kernachtig verklaard: “Dat het leven gelukkig is, vond ze een grote leugen. Ze vond dat iedereen onder het tapijt moest kijken. Je moet alles onder ogen zien, wat niemand onder ogen ziet.”
'Tamar, de waarheden van Renate Rubinstein' is, in de traditie van Rubinstein, een compromisloos en onthullend portret van een veelzijdige en omstreden schrijver. Met historicus Hans Goedkoop, sinds 1993 bezig met de biografie, heeft de film een ijzersterke vertelstem. En met het relaas van “lievelingsneef” Maurits, schetst Tamar ook de werdegang van drie generaties Rubinstein. Tamar is een visueel spektakel opgebouwd uit een enorme hoeveelheid uniek foto- en filmmateriaal gecombineerd met een dynamische montage van nieuwe interviews met intimi.