Fragment

Het gesprek - Floris Visser

  1. Fragmentenchevron right
  2. Het gesprek - Floris Visser

Jan Mom gaat in gesprek met regisseur Floris Visser.
Floris Visser maakt zijn debuut bij de Nationale Opera & Ballet met Juditha Triumphans. Vivaldi schreef zijn Juditha Triumphans voor uitvoering door het Ospedale della Pietà, een meisjesweeshuis en klooster waar op het allerhoogste niveau gemusiceerd werd. Dat betekent dat het koor en de cast volledig bestond uit vrouwen. Visser brengt daar verandering in. In zijn koor zingen aan het begin van Juditha namelijk ook mannen mee. “Vivaldi moest pragmatisch te werk gaan en had alleen maar vrouwen tot zijn beschikking. Wij hebben het hele Koor van De Nationale Opera tot onze beschikking, en dat kunnen we ook nog dramaturgisch relevant inzetten. In oorlogssituaties zie je vaak dat de mannen als eersten worden uitgeschakeld of weggevoerd, waarna de vrouwen en kinderen overgeleverd zijn aan de grillen van de vijand. Dat gebeurt ook in mijn productie: aan het begin zijn de mannen er nog, aan het eind is er alleen nog maar een koor van vrouwen.”
Foto: Marco Borggreve