Fragment

Het gesprek - Dirk Kome

  1. Fragmentenchevron right
  2. Het gesprek - Dirk Kome

Andrea van Pol in gesprek met fotograaf Dirk Kome over de tentoonstelling Vijf lange meden die momenteel te zien is in fotografiemuseum Huis Marseille.

De tentoonstelling Vijf lange meden omspant 23 jaar werk en bevat eerlijke beelden van een familie- en boerenleven. De cyclus van de seizoenen, de veranderende verhouding van familieleden ten opzichte van het land, het eindeloze komen en gaan van generaties.

Verschillende tijdlijnen komen samen in het werk van de Nederlandse fotograaf Dirk Kome (Rockanje, 1976) . Voor het eerst zijn Komes foto’s aangevuld met materiaal uit zijn familiearchief. Je ziet een intiem portret van generaties boerenfamilies tegen de achtergrond van de voortschrijdende tijd. Komes' persoonlijke werk onthult de schoonheid van het alledaagse familie- en boerenleven. De expositie is onderdeel van The beauty of the world so heavy.

‘Je moet fotograferen waar je van houdt,’ was het advies van Koos Breukel toen Dirk Kome op de Rietveldacademie zijn draai als kunstenaar probeerde te vinden. Dat deed hij. Met zijn afstudeerfoto’s van zijn ouders en broer op hun boerenbedrijf in het Zuid-Hollandse dorp Rockanje oogstte hij veel lof. In de 23 jaar die volgden bleef Kome naar zijn geboorteplaats teruggaan om er wekenlang te werken, als knecht én als fotograaf. In woorden blijft deze tijdspanne een lineaire abstractie, maar zoals Kome zegt: ‘Niets loopt synchroon, niets wacht tot iets begint en niets gaat stilstaan als er iets stopt.’ Zijn foto’s maken het verstrijken van de tijd zichtbaar in de brozer wordende lichamen van zijn ouders en in het feit dat zijn broer de leiding over de boerderij geleidelijk overneemt.