Fragment

Een Goedemorgen Met Eric de Vroedt

  1. Fragmentenchevron right
  2. Een Goedemorgen Met Eric de Vroedt

“Laat ons in godsnaam bruggen bouwen! Niet per se ter verzoening of ‘om de boel bij elkaar te houden’ maar om een echt gesprek tussen beide oevers mogelijk te maken.” Het is een typerende uitspraak van regisseur, schrijver en acteur Eric de Vroedt, in wiens werk het maatschappelijk engagement altijd een belangrijke rol speelt.De Vroedt, geboren in 1972 in Rotterdam, studeert aan de Toneelschool Arnhem en richt samen met klasgenoten toneelgezelschap Monk op. Daar ontdekt hij dat schrijven en regisseren hem meer bevallen dan spelen. Na zes jaar begint hij aan het mightysociety-project, een tiendelige serie toneelvoorstellingen over brandende, actuele en maatschappelijke kwesties. Daarnaast maakt hij voorstellingen bij Toneelgroep Amsterdam, zoals Na de zondeval en Koningin Lear en werkt hij als gastregisseur bij Schauspielhaus Bochum.In 2016 treedt hij als regisseur en artistiek leider toe tot Het Nationale Toneel, dat onder zijn leiding de nieuwe naam Het Nationale Theater krijgt. Hier regisseert hij naast zelfgeschreven teksten ook hedendaags en nieuw geschreven repertoire, waarvan meerdere voorstellingen worden genomineerd voor het Theaterfestival. De grote gemene deler is dat alle stukken steevast een scherp maatschappelijk engagement hebben, zoals het met de Toneelschrijfprijs bekroonde The Nation, waarover de Theaterkrant schreef: “een zeer gelaagde, meeslepende theateravond die het idee van de schouwburg als brandpunt van maatschappelijk debat nieuw leven inblaast”. Afgelopen woensdag was op NPO 2 de documentaire Terwijl het liefde was te zien over het maakproces van De Eeuw van mijn Moeder, het toneelstuk dat de Vroedt maakte over zijn overleden moeder. Een registratie daarvan is eveneens terug te zien op NPO Start, maar wordt volgend jaar ook weer in het theater gespeeld door het Nationale Theater.[Foto: Gordon Meuleman]