Death in Venice
- Klassiek
- Death in Venice
Vandaag de dag kun je bedenkingen hebben bij het onderwerp van Death in Venice van Luchino Visconti - de obsessieve liefde van een volwassen man voor een tienerjongen. Niettemin blijft de film een indrukwekkende klassieker, waarvan sommige shots volgens filmhistoricus Lawrence Quirk aan de muren van het Louvre zouden kunnen hangen.
De hoofdpersoon, componist Gustav von Aschenbach, reist voor zijn gezondheid naar Venetië. Daar raakt hij in de ban van de jeugdige schoonheid van de Poolse tienerjongen Tadzio. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Thomas Mann (waarin Von Aschenbach trouwens geen componist, maar schrijver is). Thomas Mann noch Visconti waren uit op het portretteren van perverse lust, maar zochten naar een symbool van pure schoonheid, net als bijvoorbeeld Michelangelo's David.
Net zo indrukwekkend als de beelden van de film is de meer dan sfeerbepalende muziek. Het Orchestra dell'Accademia de Santa Cecilia speelde de score, onder leiding van Franco Manino, waarin delen uit de Derde en Vijfde symfonie van Gustav Mahler de grootste rol spelen. Daarnaast koos Visconti ook onder meer stukken van Beethoven (Für Elise) en Moessorgski (het Wiegelied uit de Liederen en Dansen van de Dood, a capella gezongen door de Letse sopraan Mascia Predit.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
DE MEEST AANGRIJPENDE EN ONVERGETELIJKE SOUNDTRACKS ALLER TIJDEN
Wil jij op de hoogte blijven van de meest recente filmscores en samen met filmmuziekkenners en fans bepalen wat de absolute klassiekers zijn? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je luister- en kijktips delen en ook nog leuke filmmuziek weetjes opdoen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.
Filmmuziek Top 200
De Filmmuziek Top 200 was een feest! Op donderdag 7 en vrijdag 8 maart hoorde je de meest aangrijpende en onvergetelijke soundtracks bij NPO Klassiek.