Canellakis, Minnaar, Sjostakovitsj en De Graaff
- Concerten
- Canellakis, Minnaar, Sjostakovitsj en De Graaff
Na haar inauguratieconcert in 2019 dirigeert Karina Canellakis opnieuw Sjostakovitsj in de Matinee. Na de Tiende volgt nu zijn indringende Achtste symfonie.
Canellakis, Minnaar, Sjostakovitsj en De Graaff
Concert nr.7, voor luthéal en orkest
Jan-Peter de Graaff
Uitvoerenden: Hannes Minnaar (piano/luthéal), Karina Canellakis (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
Symfonie nr.8, op.65 in c kl.t. - compleet
Dmitri Sjostakovitsj
Uitvoerenden: Karina Canellakis (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
zaterdag 11 mei 2024
OmroepNTR
ComponistenDmitri Sjostakovitsj, Jan-Peter de Graaff
UitvoerendenHannes Minnaar (piano/luthéal), Karina Canellakis (Dirigent)
EnsemblesRadio Filharmonisch Orkest
TijdperkenNieuwste muziek, Vroeg twintigste eeuw
Locatiehet Concertgebouw, Amsterdam
De tragische Achtste van Sjostakovitsj
Op 12 oktober 2019 eindigde het veelbesproken inauguratieconcert van Karina Canellakis met een schitterende uitvoering van Sjostakovitsj’ Tiende symfonie. Vandaag keert zij naar de Russische componist terug met haar favoriet: de Achtste symfonie. Deze tweede ‘oorlogssymfonie’, geschreven in 1943, wordt wel Sjostakovitsj’ meest tragische werk genoemd. De machthebbers achtten het werk daarom compleet ongeschikt voor de Sovjetpropaganda. De symfonie ging kort na de première tot 1956 in de ban.
Hannes Minnaar speelt piano en luthéal
De Nederlandse componist die, als het op grote gebaren en finesse aankomt, kan wedijveren met Sjostakovitsj is Jan-Peter de Graaff. Uit Le café de nuit, een eerdere opdracht van de ZaterdagMatinee, bleek volgens Het Parool al zijn ‘opmerkelijke beheersing van het orkestrale palet’. Wederom in opdracht beantwoordt hij deze keer de belangstelling van Hannes Minnaar voor de luthéal, een uitbreiding van de vleugel uit het begin van de twintigste eeuw waarop met verschillende registers de klankkleur veranderd kan worden. Een mooie hernieuwde kennismaking met dit bijzondere instrument.
New Music Now schreef een verhaal over De Graaff en de luthéal:
Lees hier verder!