Maria en Nathalia Milstein
- Concerten
- Maria en Nathalia Milstein
Violiste Maria en pianiste Nathalia Milstein zijn als zussen volledig op elkaar ingespeeld. Dat is ook wel nodig in dit uitdagende programma met romantische meestwerken van Schubert, Fauré en Smetana.
Maria & Nathalia Milstein spelen Schubert, Fauré en Smetana
Sonate voor viool en piano D.574, op.posth.162 in A gr.t. - compleet
Franz Schubert
Uitvoerenden: Maria Milstein (viool), Nathalia Milstein (piano)
Sonate voor viool en piano nr.2, op.108 in e kl.t. - compleet
Gabriel Fauré
Uitvoerenden: Maria Milstein (viool), Nathalia Milstein (piano)
Uit mijn vaderland - compleet
Bedrich Smetana
Uitvoerenden: Maria Milstein (viool), Nathalia Milstein (piano)
Berceuse voor viool en piano, op.16 in F gr.t.
Gabriel Fauré
Uitvoerenden: Maria Milstein (viool), Nathalia Milstein (piano)
zondag 24 december 2023
OmroepAVROTROS
ComponistenFranz Schubert, Gabriel Fauré, Bedrich Smetana
UitvoerendenMaria Milstein (viool), Nathalia Milstein (piano)
TijdperkenRomantisch
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
De zusters Milstein
Violiste Maria en pianiste Nathalia Milstein hebben beiden - los van elkaar - een indrukwekkende carrière. Én hebben beiden een geheel eigen muzikale persoonlijkheid. Als zussen zijn de twee volledig op elkaar ingespeeld en een duorecital van de twee is dan ook een verbluffend staaltje samenspel. Dat is in dit uitdagende programma geen overbodige luxe.
Schubert, Fauré en Smetana
Schuberts ‘Grand Duo’ voor viool en piano is een formidabel ‘lied zonder woorden’. Het is technisch uitdagender dan Schuberts eerdere sonates, zeker in de energieke dialogen tussen de twee instrumenten. Tussen Fauré’s Eerste en Tweede vioolsonate zit 40 jaar en een wereld van verschil. De Eerste sonate is briljant en rijkversierd, de Tweede is introspectief en intens. Het is muziek met een grote zeggingskracht. Aan het einde van zijn leven was de Tsjech Smetana, die we het beste kennen van De Moldau, doof geworden en hij leefde geïsoleerd. Dat zijn twee duo’s voor viool en piano Uit het thuisland zeer melancholiek zijn, is dan ook niet verbazingwekkend: het is een raam naar een verleden waarin hij nog midden in het leven stond, in zijn geliefde thuisland.
Bron: concertgebouw.nl