Bellini’s Norma: terug in Nederland
- Concerten
- Bellini’s Norma: terug in Nederland
De ZaterdagMatinee heeft een enorme belcantotraditie. Bellini’s meesterwerk Norma is alleen al vermaard om het ‘Casta diva’ – maar hoe vaak klinkt de opera écht in Nederland?
Afspeellijst is niet beschikbaar.
zaterdag 10 september 2022
OmroepNTR
ComponistenVincenzo Bellini
UitvoerendenVenera Gimadieva (Norma - sopraan), Salome Jicia (Adalgisa - sopraan), Piero Pretti (Pollione - tenor), Riccardo Fassi (Oroveso - bas), Fabián Lara (Flavio - tenor), Maria Novella Malfatti (Clotilde - sopraan), Michele Mariotti (Dirigent)
EnsemblesRadio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor
TijdperkenRomantisch
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
Video niet beschikbaar
Radio
Filharmonisch Orkest
Groot
Omroepkoor
Michele
Mariotti dirigent
Klaas-Jan
de Groot
koordirigent
Norma
Venera Gimadieva
sopraan
Adalgisa
Salome Jicia
sopraan
Pollione
Piero Pretti
tenor
Oroveso
Riccardo Fassi
bas
Flavio
Fabián Lara
tenor
Clotilde
Maria Novella
Malfatti sopraan
Bellini
Norma
Bellini’s Norma: terug in Nederland
De ZaterdagMatinee heeft een enorme belcantotraditie. Bellini’s meesterwerk Norma is alleen al vermaard om het ‘Casta diva’ – maar hoe vaak klinkt de opera écht in Nederland?
Venera
Gimadieva als Norma
De centrale aria uit Bellini’s Norma is ‘Casta diva’ (kuise godin). Die aria werd een metafoor voor operazang in het algemeen en voor Maria Callas in het bijzonder. Maar Callas, Giuditta Pasta, Lilli Lehmann en Rosa Ponselle zijn verleden tijd. En al is de titelrol vocaal-technisch en psychologisch enorm veeleisend – Lehmann vergeleek haar met die van Wagners Brünnhilde – het is fantastisch, nieuwe zangeressen te horen die zich aan dit waagstuk overgeven! Bij de Matinee zal dat Venera Gimadieva zijn, die hier eerder in Rimski-Korsakovs Gouden haan te horen was. Gimadieva is thuis in het lyrische belcantorepertoire, en vooral ook in Bellini’s oeuvre.
Verdi
en Wagner vonden hun stem bij Bellini
Bellini schreef niet alleen prachtige muziek voor de diva, maar ook voor de seconda donna Adalgisa en de tenorrol van Pollione. Het orkest kenmerkt zich onder andere door lange ‘unendliche’ melodieën, die de partituur voortgang en vaart verlenen. Norma ging op 26 december 1831, tweede kerstdag, in première in de Milanese Scala. Er volgden triomfen, en het werk zou de romantische muziek van de negentiende eeuw – inclusief Verdi en Wagner – doorslaggevend beïnvloeden.