Concert

De ‘Orgelsymfonie’ van Saint-Saëns

foto: concertgebouw.nl
  1. Concertenchevron right
  2. De ‘Orgelsymfonie’ van Saint-Saëns

Pierre Bleuse leidt Lili Boulangers zwanenzang en Saint-Saëns’ majestueuze Derde symfonie, en Thomas Oliemans zingt de dramatische liedcyclus van Frank Martin.

De Franse dirigent Pierre Bleuse maakt zijn debuut bij het Concertgebouworkest. Na de luchtige zwanenzang D’un matin de printemps van Lili Boulanger en de Sechs Monologe aus ‘Jedermann’ van Frank Martin klinkt Saint-Saëns’ 'Orgelsymfonie’. Saint-Saëns wist dat hij hiermee het hoogtepunt van zijn symfonische kunnen bereikt had: ‘Ik heb alles gegeven wat ik had kunnen geven. Wat ik nu heb gedaan, kan ik nooit meer herhalen.’ Het orgel, gespeeld door Iveta Apkalna, is niet permanent aanwezig, maar geldt als een verbluffend effectieve toevoeging aan de orkestklank in het langzame deel en in de finale.

D’un matin de printemps is het laatste orkestwerk dat Lili Boulanger schreef voordat ze op 24-jarige leeftijd stierf in maart 1918. Boulanger wist dat de lente voor haar niet meer zou opbloeien. Toch is het geen tragisch werk, maar muziek vol licht, leven en hoop. Aanvaarding van de dood horen we ook bij Frank Martin, maar pas aan het eind van zijn meesterlijke liedyclus waarin de schatrijke Jedermann (in Nederland bekend als Elkerlyc) tijdens een groot banket door de dood wordt bezocht. Hij ontdekt dat hij niets en niemand meer heeft om op terug te vallen. Door berouw te tonen en zijn geloof de aanvaarden wordt hij uiteindelijk verlost.

Bron: concertgebouworkest.nl

Afspeellijst is niet beschikbaar.

Opnamedatum

donderdag 07 december 2023

Omroep

AVROTROS

Componisten

Frank Martin, Camille Saint-Saëns, Lili Boulanger

Uitvoerenden

Thomas Oliemans (bariton), Iveta Apkalna (orgel), Pierre Bleuse (Dirigent)

Ensembles

Koninklijk Concertgebouworkest

Tijdperken

Vroeg twintigste eeuw, Romantisch

Locatie

Koninklijk Concertgebouw, Amsterdam

Ster advertentie
Ster advertentie