Roderick Cox dirigeert Dawsons Negro Folk Symphony
- Concerten
- Roderick Cox dirigeert Dawsons Negro Folk Symphony
Het was meteen een groot succes, maar raakte daarna in de vergetelheid: de Negro Folk Symphony van William Dawson. Waarom we deze muziek absoluut weer moeten horen, maakt pleitbezorger Roderick Cox duidelijk, de Amerikaanse dirigent die op dit concert het Rotterdams Philharmonisch Orkest dirigeert. Voor het Pianoconcert van Edvard Grieg neemt niemand minder dan meesterpianist Alexander Gavrylyuk plaats op het podium.
Gavrylyuk speelt Griegs Pianoconcert
Don Juan, op.20
Richard Strauss
Uitvoerenden: Roderick Cox (Dirigent), Rotterdams Philharmonisch Orkest
Concert voor piano en orkest, op.16 in a kl.t. - compleet
Edvard Grieg
Uitvoerenden: Alexander Gavrylyuk (piano), Roderick Cox (Dirigent), Rotterdams Philharmonisch Orkest
Romances voor zang en piano (14), op.34 - nr.14, "Vocalise" (Arr.)
Sergej Rachmaninov
Uitvoerenden: Alexander Gavrylyuk (piano)
Negro Folk Symphony - compleet
William Levi Dawson
Uitvoerenden: Roderick Cox (Dirigent), Rotterdams Philharmonisch Orkest
vrijdag 14 maart 2025
OmroepAVROTROS
ComponistenRichard Strauss, Edvard Grieg, Sergej Rachmaninov, William Levi Dawson
UitvoerendenAlexander Gavrylyuk (piano), Roderick Cox (Dirigent)
EnsemblesRotterdams Philharmonisch Orkest
TijdperkenRomantisch, Vroeg twintigste eeuw, Midden/laat twintigste eeuw
LocatieTivoliVredenburg, Utrecht
Waar gaat de Negro Folk Symphony van William Dawson over?
William Dawson (1899-1990) was een invloedrijke Amerikaanse componist, dirigent en arrangeur die bekend stond om zijn baanbrekende werk voor het behoud van Afro-Amerikaanse spirituele liederen en zijn bijdragen aan de klassieke muziek. Veel van zijn arrangementen van spirituals worden tot op de dag van vandaag door koren over de hele wereld gezongen. Zijn Negro Folk Symphony is een fascinerende combinatie van spirituals uit de Afro-Amerikaanse gemeenschap, Afrikaanse ritmes en de klassieke Europese symfonie.
Het eerste deel, Bond of Africa, begint met een melodie die sterk aan die spirituals doet denken. Daarop baseert Dawson vervolgens een ritmisch en krachtig deel. Als start van het tweede deel, Hope in the Night, verklanken drie gongslagen in Dawsons eigen woorden de heilige Drie-eenheid die het lot van mensen bepaalt. In de rest van het deel gaf hij muzikaal uiting aan de duisternis waarin tot slaaf gemaakten moesten leven, maar geeft hij ook ruimte aan sprankjes hoop. Het slotdeel, O Le’ Me Shine, Shine Like a Morning Star!, zit vol energie en ritme, geïnspireerd op traditionele Afrikaanse muziek.
Toen Dawson bijna 30 jaar later door West-Afrika reisde, een lang gekoesterde droom, maakte hij na afloop een herziene versie van zijn Negro Folk Symphony. Maar in 1934 waren de allereerste uitvoeringen van de symfonie meteen al een groot succes. Elke uitvoering kreeg een staande ovatie. Tot aan het einde van zijn dagen gebruikte Dawson het woord 'Negro' vol trots: voor hem stond het symbool voor de cultuur en geschiedenis van zijn afkomst. De Amerikaanse dirigent Roderick Cox is een warm pleitbezorger van deze iconische symfonie, die hij weer uit de vergetelheid haalt met het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

foto: Wikimedia Commons
Verder vertelt het Rotterdams Philharmonisch Orkest het verhaal van rokkenjager Don Juan door de bril van Richard Strauss. De Oekraïense pianist Alexander Gavrylyuk is solist in Griegs Pianoconcert.
Lees ook

Componist - Edvard Grieg