Mascagni revisited: L’amico Fritz
- Concerten
- Mascagni revisited: L’amico Fritz
Vorig seizoen klonk in de Matinee Mascagni’s opera Il piccolo Marat, een ware herontdekking. Nu verschijnt de componist van La cavalleria rusticana met een ander onbekend werk in de operaserie: L’amico Fritz, uit 1891.
Afspeellijst is niet beschikbaar.
zaterdag 17 december 2022
OmroepNTR
ComponistenPietro Mascagni
UitvoerendenNicola (P. Suardon) Daspuro (Tekstschrijver), Ioan Hotea (Fritz Kobus, tenor), Yaritza Véliz (Suzel, sopraan), Massimo Cavaletti (David, bariton), Svetlina Stoyanova (Beppe, mezzosopraan), Linard Vrielink (Federico, tenor), Emanuele Cordaro (Hanezò, bas), Elenora Hu (Caterina, sopraan), Nadia Wijzenbeek (viool), Andrea Battistoni (Dirigent)
EnsemblesGroot Omroepkoor; Radio Filharmonisch Orkest
TijdperkenVroeg twintigste eeuw
LocatieKoninklijk Concertgebouw, Amsterdam
Mascagni revisited: L’amico Fritz
Vorig seizoen klonk in de Matinee Mascagni’s opera Il piccolo Marat, een ware herontdekking. Nu verschijnt de componist van La cavalleria rusticana met een ander onbekend werk in de operaserie: L’amico Fritz, uit 1891.
Mascagni’s zachtaardige liefdesvertelling
Pietro Mascagni was een tijdgenoot van Puccini. Zijn Cavalleria rusticana is heftig dramatisch en was van grote invloed op Puccini. L’amico Fritz is daarentegen een zachtaardige liefdesvertelling met tedere melodieën. In een brief aan zijn uitgever schreef Mascagni: “Fritz geeft me hoop... Wat een frisse en eenvoudige muziek stroomt er nu uit mijn hart! Soms vrees ik dat deze muziek van mij te simpel, te naïef is!” Het verhaal is inderdaad eenvoudig: Fritz en zijn vrijgezellenvrienden zweren het huwelijk af, maar de joodse rabbi David, een huwelijksmakelaar, koppelt hem onvermoed aan de mooie, jonge Suzel. Uiteindelijk vallen ze in elkaars armen. Vocaal hoogtepunt is het ‘Kersenduet’ uit de middenakte, waarin de twee geliefden elkaar al voorzichtig benaderen.
Dirigent: Andrea Battistoni
Voor de opening van de slotakte componeerde Mascagni een prachtig muzikaal intermezzo, dat de vergelijking met dat van de Cavalleria gemakkelijk kan doorstaan. De première van de opera vond in 1891 in Rome plaats, met aanzienlijk succes, en Gustav Mahler dirigeerde het werk een jaar later al in Hamburg. Andrea Battistoni, die eerder in de Matinee glorieerde met Mascagni’s Messa di gloria, sleept iedereen ongetwijfeld weer mee...