Het orgel van Thierry Escaich en Anton Bruckner
- Concerten
- Het orgel van Thierry Escaich en Anton Bruckner
Anton Bruckner was wereldberoemd om zijn geniale orgelimprovisaties, maar vooral zijn symfonieën werden onsterfelijk. Ook zijn Franse collega Thierry Escaich maakte naam met orkestwerken. Hij vertolkt bij ons zijn eigen Derde orgelconcert.
Concertgebouw, 10 februari 2024
Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
Sascha Goetzel, dirigent
Klaas-Jan de Groot, koordirigent
Thierry Escaich, orgel
Sarah Brady, sopraan
Astrid Nordstad, alt
Matthew Swensen, tenor
Matthias Winckhler, bas
Escaich - Derde orgelconcert ‘Quatre Visages du Temps’ (Nederlandse première)
Bruckner - Mis in f ‘Grote’
Afspeellijst is niet beschikbaar.
zaterdag 10 februari 2024
OmroepNTR
ComponistenAnton Bruckner, Thierry Escaich
UitvoerendenThierry Escaich (orgel), Sarah Brady (sopraan), Astrid Nordstad (alt), Matthew Swensen (tenor), Matthias Winckhler (bas), Sascha Goetzel (Dirigent)
EnsemblesRadio Filharmonisch Orkest, Radio Filharmonisch Orkest; Groot Omroepkoor
TijdperkenNieuwste muziek, Romantisch
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
Componist Escaich speelt eigen werk
Het is wonderlijk dat Bruckner geen noot van belang voor ‘zijn’ instrument naliet en de muziekgeschiedenis inging als de schepper van symfonische meesterwerken. Van de Franse organist, improvisator en componist Thierry Escaich klonken eerder in de Matinee een altviool- en een fluitconcert, maar hij componeerde ook drie grote soloconcerten voor zijn eigen instrument. Zijn Derde orgelconcert lijkt het Maarschalkerweerdorgel van de Grote Zaal op het lijf geschreven. De titel 'Quatre visages du temps' (Vier gezichten van de tijd), verwijst naar vier eeuwen muziekgeschiedenis. Heel intrigerend – en ongebruikelijk voor een orgelconcert – is de prominente rol van het slagwerk.
Bruckners Grote Mis in de concertzaal
De diepgelovige Bruckner schreef naast zijn devote Mis voor koor en blazers ook een machtige Hoogmis voor solisten, koor en groot orkest. Een werk dat niet alleen voor kerkelijke hoogtijdagen gedacht is, maar ook een permanente plek in de concertzaal heeft verworven.