Mozarts Idomeneo
- Concerten
- Mozarts Idomeneo
Mari Eriksmoen en Siobhan Stagg zijn elkaars ‘concurrenten’ in de meesterlijke opera die Mozart op z’n 25ste schreef.
Mozarts Idomeneo in de NTR ZaterdagMatinee
Idomeneo KV.366 - Akte I + II - compleet
Wolfgang Amadeus Mozart
Uitvoerenden: Giovanni Battista Varesco (Tekstschrijver), Tuomas Katajala (Idomeneo - tenor), Anna Lucia Richter (Idamante - mezzosopraan), Mari Eriksmoen (Ilia - sopraan), Siobhan Stagg (Elettra - sopraan), Aapo Häkkinen (Dirigent), Helsinki Baroque Orchestra;Zürcher Sing-Akademie
Idomeneo KV.366 - Akte III - compleet
Wolfgang Amadeus Mozart
Uitvoerenden: Giovanni Battista Varesco (Tekstschrijver), Tuomas Katajala (Idomeneo - tenor), Anna Lucia Richter (Idamante - mezzosopraan), Mari Eriksmoen (Ilia - sopraan), Siobhan Stagg (Elettra - sopraan), Aapo Häkkinen (Dirigent), Helsinki Baroque Orchestra;Zürcher Sing-Akademie
zaterdag 16 november 2024
OmroepNTR
ComponistenWolfgang Amadeus Mozart
UitvoerendenGiovanni Battista Varesco (Tekstschrijver), Tuomas Katajala (Idomeneo - tenor), Anna Lucia Richter (Idamante - mezzosopraan), Mari Eriksmoen (Ilia - sopraan), Siobhan Stagg (Elettra - sopraan), Aapo Häkkinen (Dirigent)
EnsemblesHelsinki Baroque Orchestra;Zürcher Sing-Akademie
TijdperkenKlassiek
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
Programma
Helsinki
Baroque Orchestra
Zürcher
Sing-Akademie
Aapo
Häkkinen, dirigent
Idomeneo Tuomas Katajala, tenor
Idamante Anna Lucia Richter, mezzosopraan
Ilia Mari
Eriksmoen, sopraan
Elettra Siobhan Stagg, sopraan
Mozart - Idomeneo
Mozarts uiterst vindingrijke Idomeneo
Met
de opera seria Idomeneo
uit 1781 opent Mozart de deur naar zijn muziektheatrale
meesterwerken. De tijd van de virtuoze vingeroefeningen is voorbij en
vanaf nu volgen in tien jaar tijd de zeven titels die we nog steeds
spelen, waaronder de drie Da Ponte-opera’s. In Idomeneo
klinken in elke maat de kracht en de potentie van die rijpe periode
al door. Met de hoeveelheid melodieën en muzikale invallen die
Mozart hier ‘verkwist’ zou menig collega een heel oeuvre kunnen
componeren.
Muziek voor muziekhoofdstad München
De
lat lag dan ook hoog: de opera was een opdracht van
de Beierse keurvorst in München, het muzikale mekka
van Duitsland op dat moment. De jonge componist had niet alleen het
beste orkest van het land tot zijn beschikking, maar ook een groot
koor. Van de eerste aria van prinses Ilia, ‘Padre, germani,
addio!’ tot het slotkoor ‘Scenda Amor...’ blijft de muziek
boeien. Duetten en ensembles wisselen elkaar af, en dat alles wordt
nog eens bekroond met balletmuziek waar niemand bij stil kan blijven
zitten.