Widmann en de laatromantiek
- Concerten
- Widmann en de laatromantiek
Trauermarsch – alleen al Jörg Widmanns titel herinnert aan Gustav Mahler. Maar bij hem is het niet altijd wat het lijkt.
Widmann en de laatromantiek
Concert voor piano en orkest, "Trauermarsch", 2014 - compleet
Jörg Widmann
Uitvoerenden: Hannes Minnaar (piano), James Gaffigan (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
Symfonie nr.1 in D gr.t., "Titan" - compleet
Gustav Mahler
Uitvoerenden: James Gaffigan (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
zaterdag 28 januari 2023
OmroepNTR
ComponistenGustav Mahler, Jörg Widmann
UitvoerendenHannes Minnaar (piano), James Gaffigan (Dirigent)
EnsemblesRadio Filharmonisch Orkest
TijdperkenNieuwste muziek, Vroeg twintigste eeuw
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
Widmann en de laatromantiek
Trauermarsch – alleen al Jörg Widmanns titel herinnert aan Gustav Mahler. Maar bij hem is het niet altijd wat het lijkt.
Hannes
Minnaar speelt Widmanns ontroerende treurmars
In 2014 schreef Jörg Widmann Trauermarsch voor piano en orkest. Het ontstond als bedrijfsongeval. Wat een vierdelig pianoconcert voor Yefim Bronfman en de Berliner Philharmoniker had moeten worden, werd een eendelig stuk op basis van de inleiding, die ook voor Widmann onverwacht uitgroeide tot een kolossale treurmars op basis van de dalende secunde die als treurmotief soms expliciet en soms verborgen het complete stuk beheerst. Bij een treurmars denk je aan Beethoven en Mahler – maar misschien niet aan de bijna weerloze intimiteit en soms ontroerende tederheid van de solopartij in dit stuk.
Dubbelzinnigheid
bij Widmann en Mahler
Ook
hier blijkt weer dat je titels bij Widmann nooit op hun woord moet
geloven. Boven de pianopartij staat al in maat één, enkele maten
voor het orkest ‘plechtig en streng’ van wal steekt: ‘Laconiek,
ietwat aarzelend'. Zo creëert Widmann direct de dubbelzinnigheid
die Trauermarsch
karakteriseert; een
dialectisch spel van licht en donker, vitaal en gebroken. Net zo
ironisch als de treurmars in Mahlers Eerste
symfonie, die met
zijn Vader-Jacobcanon en zijn intieme, lyrisch-melancholieke sfeer
perfect op Widmanns meesterwerk aansluit.
Lees de recensie in de Volkskrant.