Concert

Schuberts Vijfde Mis

  1. Concertenchevron right
  2. Schuberts Vijfde Mis

Je zou je kunnen afvragen wat Knoxville en Wenen met elkaar te maken hebben. Of Samuel Barber en Franz Schubert. Beiden leefden op verschillende conti­nenten en in verschillende culturen en tijden. Barbers hommage aan een stadje in Tennessee en zijn dichter James Agee, en Schuberts Vijfde mis in As – een symbolische knieval voor God in katholieke traditie – hebben op het eerste gezicht weinig gemeenschappelijk. Misschien niet eens op het tweede gezicht. Desondanks zijn er raakvlakken en dat betreft het gebruik van klassieke middelen en de romantische allure van beide werken.

Barber was een eclecticus, in de beste zin van het woord, een componist die de traditionele Europese muziek in zich opzoog en naar een Amerikaanse context vertaalde. De Russische sopraan Elena Tsallagova soleert in dit werk van Samuel Barber: Knoxville: Summer of 1915.

Vijfde mis
Als kleine jongen zong Franz Schubert al in een kerkkoor. Hij bleef dat doen tot zijn stem brak. Rond die tijd schreef hij zijn eerste religieuze composities. De kerk was een goed podium, én een mogelijke opdrachtgever. Daarnaast lag de spirituele inhoud Schubert goed. Zijn Vijfde mis lijkt te filosoferen over leven en dood. Het Groot Omroepkoor heeft niet de enige hoofdrol. Opvallend aan deze mis is dat Schubert het orkest als een soort verteller inzet. Met name de houtblazers lijken mee te praten in dit intense, liefdevolle verhaal.

Schuberts Vijfde Mis

Opnamedatum

vrijdag 09 oktober 2020

Omroep

AVROTROS

Componisten

Franz Schubert, Samuel Barber

Uitvoerenden

Cécile van de Sant (alt), Elena Tsallagova (sopraan), Matthew Newlin (tenor), Timpau, Adrian (bas), James Gaffigan (Dirigent), Groot Omroepkoor

Ensembles

Radio Filharmonisch Orkest

Tijdperken

Midden/laat twintigste eeuw, Romantisch

Locatie

TivoliVredenburg, Utrecht

Ster advertentie
Ster advertentie