Reflecties met Edo de Waart
- Concerten
- Reflecties met Edo de Waart
Edo de Waart, voormalig chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest, dirigeert Weinberg, Mendelssohn en Mahler, die in meerdere of mindere mate bepalend zijn voor het joodse geluid in Europa.
Afspeellijst is niet beschikbaar.
zaterdag 14 december 2019
OmroepNTR
ComponistenGustav Mahler, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Mieczyslaw Weinberg, Anna Clyne
UitvoerendenNicolas Altstaedt (cello), Jörg Widmann (Arrangeur), Arjan Woudenberg (klarinet), Edo de Waart (Dirigent)
EnsemblesRadio Filharmonisch Orkest
TijdperkenNieuwste muziek, Midden/laat twintigste eeuw, Vroeg twintigste eeuw
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
Mahlers Totenfeier
De Oostenrijker Jörg Widmann is een briljant klarinettist, maar zeker ook een begenadigd componist. Een man die de traditie omarmt en er een eigen draai aan geeft. Zo transformeerde hij het Andante uit de Klarinetsonate van Felix Mendelssohn tot een vervreemdende spiegel vol spookachtige reflecties. Een mooie opmaat voor Totenfeier, het symfonisch gedicht van Gustav Mahler dat uiteindelijk een plek vond in diens Tweede symfonie.
Nederlandse première van Weinbergs Celloconcert
De joodse invloed op de muziek van de negentiende en twintigste eeuw (Mendelssohn, Mahler) was immens. Cellist Nicolas Altstaedt, 'een van de meest briljante jonge prinsen van de cello' aldus de Huffington Post, speelt bij deze Matinee het veronachtzaamde Celloconcert van de Russisch-Pools-joodse Mieczysław Weinberg. Zijn meesterlijke partituur wordt ingeleid door een even kleurrijke weldaad van de Engels-Amerikaanse componiste Anna Clyne (foto). In de Verenigde Staten werd Abstractions, haar voluptueuze orkestwerk waarin ze schilderijen uit het Baltimore Art Museum naar klank vertaalde, de hemel in geprezen. In Nederland vormt de première van dit werk het bewijs dat in de ZaterdagMatinee thema’s van voorgaande jaren, zoals de vrouwelijke componisten, niet worden vergeten.
Bron: concertgebouw.nl