Bertie Baigent en Olga Pashchenko
- Concerten
- Bertie Baigent en Olga Pashchenko
Bertie Baigent, winnaar van het Rotterdams Dirigentenconcours, leidt het Orkest van de Achttiende Eeuw in muziek van Beethoven en Mayer. Toetsenvirtuoos Olga Pashchenko soleert in Clara Schumanns Pianoconcert.
Bertie Baigent en Olga Pashchenko
Ouverture voor orkest, op.62, "Coriolan"
Ludwig van Beethoven
Uitvoerenden: Bertie Baigent (Dirigent), Orkest van de achttiende eeuw
Concert voor piano en orkest, op.7 in a kl.t. - compleet
Clara Schumann
Uitvoerenden: Olga Pashchenko (piano), Bertie Baigent (Dirigent), Orkest van de achttiende eeuw
Sonate voor piano nr.29, op.106 in Bes gr.t., "Hammerklavier" - deel I, "Allegro"
Ludwig van Beethoven
Uitvoerenden: Olga Pashchenko (piano)
Ouverture voor orkest nr.2 in D gr.t.
Emilie Mayer
Uitvoerenden: Bertie Baigent (Dirigent), Orkest van de achttiende eeuw
Symfonie nr.4, op.60 in Bes gr.t. - compleet
Ludwig van Beethoven
Uitvoerenden: Bertie Baigent (Dirigent), Orkest van de achtiende eeuw
vrijdag 24 november 2023
OmroepAVROTROS
ComponistenLudwig van Beethoven, Clara Schumann, Emilie Mayer
UitvoerendenOlga Pashchenko (piano), Bertie Baigent (Dirigent)
EnsemblesOrkest van de achttiende eeuw, Orkest van de achtiende eeuw
TijdperkenKlassiek
LocatieTivoliVredenburg, Utrecht
Bertie Baigent dirigeert Beethoven
De Engelse dirigent Bertie Baigent is een snel rijzende ster die vorig jaar van zich deed spreken met de glansrijke winst tijdens de International Conducting Competition Rotterdam, waar hij ook het Orkest van de Achttiende Eeuw leidde. Orkest en dirigent ontmoeten elkaar opnieuw in dit concert dat begint en eindigt met Beethoven. Als opening klinkt de Ouverture Coriolan, Beethovens emotionele kijk op de gelijknamige tragedie van Heinrich von Collin.
Tijdens de première van dat stuk in 1807 klonk ook voor het eerst Beethovens Vierde Symfonie. Het is zijn meest fijnzinnige orkestwerk: ‘een Griekse maagd tussen de twee Noorse goden van de Derde en de Vijfde’, zoals Schumann het uitdrukte.
Olga Pashchenko speelt Clara Schumanns Pianoconcert
Naast Beethoven hebben twee vrouwelijke componisten een belangrijke rol in dit programma. Nog lang voordat zij mevrouw Schumann werd, componeerde de toen veertienjarige Clara Wieck een volwassen en uiterst virtuoos Pianoconcert, waarmee zij haar roem als ‘klavierleeuwin’, naast grootheden als Liszt, overtuigend bevestigde. Solist is de Russische Olga Pashchenko, een internationaal gevierde pianist, die vrijwel alles speelt wat toetsen heeft, van orgel en klavecimbel tot fortepiano en concertvleugel.
Tegenwoordig wat in de vergetelheid geraakt, maar bij leven was Emilie Mayer minstens even bekend als haar tijdgenoot Clara Schumann, met talrijke symfonieën, kamermuziek en opera. Haar Tweede Concertouverture heeft de kracht van Beethoven gecombineerd met de élégance van Mendelssohn.
Bron: tivolivredenburg.nl
‘Prelude’ is de opmaat naar het AVROTROS Vrijdagconcert! Beluister hier de digitale inleiding door presentator Leonard Evers
Gastspreker: dirigent Coen Stuit
Behind the scenes: marketeer Pieter Peverelli