Vasily Petrenko & Sjostakovitsj: ongrijpbare noten en een strijkkwartet
- Concerten
- Vasily Petrenko & Sjostakovitsj: ongrijpbare noten en een strijkkwartet
Met de ongrijpbare Vierde symfonie van Dmitri Sjostakovitsj en Absolute Jest van John Adams verstevigt Vasily Petrenko wederom zijn band met het Radio Filharmonisch Orkest.
Vasily Petrenko & Sjostakovitsj
Strijkkwartet nr.4, "What Remains" - deel I, "Strange Oscillations"
Joey Roukens
Uitvoerenden: Dudok Quartet
Concert voor strijkkwartet en orkest, "Absolute Jest" - compleet
John Adams
Uitvoerenden: Vasily Petrenko (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest & Dudok Quartet
Preludes voor piano (24), op.34 - nr.17 in As gr.t., "Largo" (Arr.)
Dmitri Sjostakovitsj
Uitvoerenden: Dudok Quartet
Symfonie nr.4, op.43 in c kl.t. - compleet
Dmitri Sjostakovitsj
Uitvoerenden: Vasily Petrenko (Dirigent), Radio Filharmonisch Orkest
zaterdag 09 november 2024
OmroepNTR
ComponistenDmitri Sjostakovitsj, John Adams, Joey Roukens
UitvoerendenVasily Petrenko (Dirigent)
EnsemblesDudok Quartet, Radio Filharmonisch Orkest & Dudok Quartet, Radio Filharmonisch Orkest
TijdperkenNieuwste muziek, Midden/laat twintigste eeuw, Vroeg twintigste eeuw
LocatieConcertgebouw, Amsterdam
Programma
Radio
Filharmonisch Orkest
Vasily
Petrenko (dirigent)
Dudok
Quartet Amsterdam
- Roukens - Strange oscillations (uit Vierde strijkkwartet ‘What remains’)
- Adams - Absolute Jest
- Sjostakovitsj - Vierde symfonie
Grootheidswaanzin
Dat Dmitri Sjostakovitsj zijn Vierde symfonie vlak voor de première in 1936 terugtrok, had alles te maken met Stalin en een vernietigend artikel in de Pravda. Sjostakovitsj vond destijds dat zijn symfonie ‘bol stond van grootheidswaanzin’. Toen het werk in de jaren zestig eindelijk in première ging, bleek hij er geen noot aan veranderd te hebben. Vertrouwde Matineegast Vasily Petrenko laat met het Radio Filharmonisch Orkest horen dat Sjostakovitsj daar goed aan deed.
Strijkkwartet
De oren zijn dan al opgewarmd door ‘een kolossaal vijfentwintig minuten durend scherzo’, zoals John Adams zijn Absolute Jest voor strijkkwartet en symfonieorkest noemde. Het in 2012 voor het honderdjarig bestaan van de San Francisco Symphony geschreven werk, refereert regelmatig aan de late strijkkwartetten van Beethoven. Het Dudok Quartet, de ‘solist’ van dienst, heeft de kwartetklank dan al neergezet met het eerste deel van Roukens’ Vierde strijkkwartet, ‘een prachtig stuk waarin het eindige en oneindige elkaar ontmoeten’, aldus NRC.